hjem.gif (965 bytes)

Lektion 9

Grundlæggende udvikling III

 

Sidste lektion

De sunde regler 6-10

 

 

 

Spørgsmål til eleverne

 

 

 

 

Opvarmning

 

 

 

Eksempel på binding, der fører til hul i kongestillingen

 

 

Spørgsmål og svar til stillingen

 

 

 

Konkret variant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens lektion

 

 

Sunde regler 11-15

 

Tårn i åben linie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Undgå dobbeltbønder

 

 

Eksempel på dobbelt- og trippelbønder

 

 

 

 

 

 

 

Dobbeltbønder i centrum er gode

 

Spil med planer

 

 

 

Kortsigtede planer

 

 

 

Ethvert træk skal have et formål!

Angreb i stedet for forsvar

 

 

 

Skakpsykologi

 

Sjovere at angribe end at forsvare sig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At ’se spøgelser’

 

 

Er man foran så byt brikker af…

 

Tematurnering

 

 

 

Din rolle

 

Opsummering

 

 

 

 

Efterfølgende aktivitet

 

NB

 

Sidste lektion var om 5 sunde regler:

  1. Alle brikkerne skal med!
  2. Hold godt øje med egne og modstanderens brikker –
  3. specielt dem der står udækket!

  4. Hvorfor trak modstanderen sådan?
  5. Vær opmærksom på skakker og bindinger!
  6. Undgå huller i kongestillingen!

Repetér lektionen gennem f.eks. følgende spørgsmål:

Hvorfor skal alle brikkerne med? (Én brik kan ikke vinde alene!)

Hvad skal man holde øje med? (Egne/modstanderens brikker!)

Hvad skal man undgå? (Huller i kongestillingen!)

Som en lille opvarmningsopgave kan du benytte diagram 9.1, der med al tydelighed viser, hvordan en binding kan være afgørende – ligesom med et hul i kongestillingen kan være det.

Diagram 9.1

L9.1.GIF (5774 bytes)

Spørgsmål: Hvid trækket og vinder, hvordan?

Svar: Hvid kan slå direkte på f6 med enten 1. Lxf6 eller 1. Sxf6 og afgørende angreb, men det er dog ikke det bedste…

1. Df3! er dog langt bedre og river sort midt over! Nu er der tre hvide brikker, der truer på f6, og hvis sort spiller g5, hænger der på f6 direkte med skak.

  1. - , Ld4
  2. Sort truer tårnet på a1, men hvid er ligeglad.

  3. Sxf6+
  4. Slår hul på den sorte kongestilling.

    2. -, gxf6

  5. Lxf6, Dd7
  6. Dg3+
  7. Hullet i kongestillingen skal udnyttes!

    4. -, Kh7

  8. Dg7 mat!

De sunde regler er en slags "leveregler" for eleverne, som de kan bruge i alle typer stillinger. De er skakkens svar på "De 10 bud"!

De sidste 5 sunde regler:

  1. Tårnene skal stå i de åbne linier!
  2. Undgå dobbeltbønder!
  3. Spil altid med en plan!
  4. Det er lettere at angribe end forsvare sig – så angrib!
  5. Byt brikker af når du er foran!
  1. Tårnene skal stå i de åbne linier!
  2. Tårnene skal stå i de åbne linier, hvor deres lange rækkevidde kommer til deres ret. Et tårn, der bare står på udgangspladsen i hjørnet af skakbrættet hele partiet, har man ikke megen nytte af. Det skal bestille noget og deltage aktivt i kampen.

    I diagram 9.2 ses det tydeligt, at de hvide tårne står aktivt og bedst i den åbne f-linie - modsat de passive sorte tårne på a8 & c8.

    Diagram 9.2

    L9.2.GIF (5084 bytes)

    I stillingen truer hvid også med at slå på f7, hvilket sort ikke kan dække.

  3. Undgå dobbeltbønder!
  4. Dobbeltbønder er to bønder, der stå på samme linie – fx i b-linien. Dobbeltbønder er lette at angribe og svære at forsvare. Tre bønder på samme linie er trippelbønder.

    Diagram 9.3

    L9.3.GIF (4081 bytes)

    Hvis man kan undgå dobbeltbønder, skal man gøre det - dog ikke for enhver pris. Hvis man har valget mellem at få en dobbeltbonde eller direkte tabe en bonde, så kan man roligt tage en dobbeltbonde - så forfærdeligt er det heller ikke.

    Som tidligere angivet, er skak et "relativt spil", så dobbeltbønder er ikke altid dårlige – fx er en dobbeltbonde i centrum ofte god, mens en dobbeltbonde på randen er dårlig.

  5. Spil altid med en plan!

Det er ikke forbudt at spille med planer – faktisk skal man helst spille med planer – og det er bedre at have en dårlig plan end slet ikke have nogen! Planen behøver ikke være, at man ønsker at sætte modstander mat om 27 træk – mindre kan godt gøre det!

En kortvarig plan er at få springer og løber ud og få rokeret – en parallel til de første sunde regler.

En anden kortsigtet plan er f.eks. at placere brikkerne bedst muligt eller at bytte nogle brikker af, så man har lettere ved at overskue stillingen.

Ethvert træk skal have et formål, og ved man ikke, hvad der skal trækkes, må man søge hjælp ved at tænke på de sunde regler. Ethvert træk skal have et formål!

14) Det er lettere at angribe end forsvare sig – så angrib!

Det er sjovest at angribe og heldigvis også lettere end at forsvare sig. Når man angriber, får man mere luft til officererne, hvorved ommøbleringen af brikker i håbet om at bryde igennem modstanderens forsvar bliver lettere.

Skakpsykologisk er det også stærkt at angribe – man viser, at man vil frem over isen og ikke er bange for nogen. Man vil hellere give en blodtud end stå og tage i mod én!

En rigtig blodtud er også, hvad sort får i nedenstående eksempel, hvor han har lavet en almindelig binding, men hvor hvids bedste forsvar er at angribe!

Diagram 9.4

L9.4.GIF (6158 bytes)

1. Lxf7+!, Kxf7

2. Sg5+, Kg8

3. Dxg4

og hvid har en bonde i kassen, hvilket er lige så godt som penge i banken!

At tro et dårligt træk er godt kaldes at se et spøgelse. Således gør det rent faktisk ikke noget at spille et dårligt træk, bare modstanderen tror, at det er et vildt godt træk, og altså derved ser et spøgelse! Modstanderen ser oftest spøgelser, når han er under angreb.

  1. Er man foran, så byt brikker af!

Den, der fører materielt, gør klogt i at bytte brikker af, så stillingens kompleksitet reduceres, og det bliver mere enkelt.

Ny runde i tematurneringen. Brug turneringstavle 1 fra sidste gang.

10 min. pr. spiller. Der spilles med rørt og sluppet brik. Sammensæt eleverne, så de får en anden modstander end i de tidligere runder.

Hver gang eleverne trækker, skal de huske på de gennemgåede sunde regler. Du summer rundt i lokalet og henleder opmærksomheden på de gennemgåede regler, når du mener, at eleverne ikke er dem bevidste.

Eleverne gentager de 5 sidste sunde regler og uddyber meningen bag.

  1. Tårnene skal stå i de åbne linier!
  2. Undgå dobbeltbønder!
  3. Spil altid med en plan!
  4. Det er lettere at angribe end forsvare sig – så angrib!
  5. Er man foran så byt brikker af!

Der spilles turnering. Eleverne noterer partierne. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

Næste lektion fordrer kopiering og opsætning af poster, samt præmie til det vindende hold!!

top.gif (1043 bytes)