hjem.gif (965 bytes)

Lektion 8

Grundlæggende udvikling II

 

Sidste lektion

 

Repetition

Intentionen

 

 

 

De første 5 sunde regler

 

 

Spørgsmål til eleverne

 

 

 

Dagens lektion

 

 

Sunde regler

 

 

 

Begrundelser

 

Alle brikkerne skal med

 

Centrumsfelterne

 

 

Hold øje med alle brikkerne

 

 

Hvorfor trak modstanderen sådan?

 

Skakker og bindinger

 

 

 

 

 

Eksempel til belysning af skakker

 

 

 

 

Nul huller...

- i kongestillingen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partieksempel på de sunde regler

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stillingen efter 7 træk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 10 sunde regler

 

 

 

 

 

 

 

Tematurnering

 

Din rolle

 

 

 

 

 

Betænkningstid

 

 

Opsummering

 

 

 

 

Næste lektion

 

 

Efterfølgende aktivitet

 

I sidste lektion blev de første fem sunde regler introduceret. I dag lanceres fem nye sunde regler.

Eleverne skal i grove træk kunne redegøre for de første fem sunde regler.

Tanker om sunde regler:

Skak er relativt, så der er ingen regler uden undtagelser. De sunde regler er derfor kun tommelfingerregler - men stadig en meget nyttig basisviden for eleverne.

De 5 første sunde regler i skak:

  1. Kontrol over centrum!
  2. Hurtig udvikling!
  3. Aktiv placering af officererne!
  4. Sørg for din rokade, før der bli’r ballade!
  5. Slå ind mod midten!

Få eleverne til at begrunde, hvorfor det er godt at følge de forskellige regler; spørg f.eks. om:

- Hvorfor er centrum vigtigt?

- Hvorfor hurtig udvikling?

- Hvor skal officererne placeres for at stå aktivt.

I dag introduceres fem nye sunde regler. Derfor er det vigtigt, at de nogenlunde kan de fem første, som de lærte sidste gang.

Dagens 5 nye sunde regler (regel 6-10)

  1. Alle brikkerne skal med!
  2. Hold godt øje med egne og modstanderens brikker – specielt dem, der står udækket!
  3. Spørg dig selv, hvorfor modstanderen trak som han gjorde!
  4. Vær opmærksom på skakker og bindinger!
  5. Undgå huller i kongestillingen!

De sunde regler 6-10 er beskrevet og begrundet nedenfor. Efterfølgende gennemgås et parti på 13 træk, hvor dagens fem sunde regler ses i praksis.

6) Alle brikkerne skal med!

Det gælder om at få alle brikker hurtigt med i spil, og det sker f.eks. ikke, hvis der rykkes fem gange med den samme brik i åbningen.

Der er dog undtagelser, da der findes åbninger, hvor man netop flytter den samme brik flere gange. Ideen er dog klar: Brug ikke for mange træk på kun én brik – de skal jo alle med!

7) Hold øje med egne og modstanderens brikker!

Forholder man sig kritisk til egne og modtagerens træk, kan man undgå tab af brikker og samtidig erobre mange af modstanderens.

8) Hvorfor trak modstanderen sådan?

Ingen er fejlfri og ved at forholde sig kritisk til modstanderens træk opdages mange dårlige træk jvf. den 7. sunde regel, og samtidig kan man kan vinde meget materiale.

9) Vær opmærksom på skakker og bindinger!

Det er tit, at man kan vinde en brik ved at sige skak samtidig med, at man truer en anden brik. Bindinger er ligeledes ubehagelige, da en bundet brik ikke kan flyttes. (Mere om dette i lektion 14).

Diagram 8.1

L8.1.GIF (4469 bytes)

Hvid vinder med 1. Dd6+

10) Undgå huller i kongestillingen

Undgå så vidt muligt huller i kongestillingen, da huller i kongestillingen er lige så ubehagelige som huller i tænderne. Er kongestillingen åben som en si, er den let at indtage. Modsat skal man selv forsøge at slå hul i modstanderens kongestilling – så har man lettere ved at sætte skakmat.

Kongestillingen er bedst forsvaret, når bønderne ikke er flyttet fra udgangspositionen, da der så er flest forsvarsmuligheder. Dette er eksemplificeret ved følgende stilling.

Diagram 8.2

L8.2.GIF (5186 bytes)

I diagram 8.2 står hvid bedst, da sort har ikke så mange forsvarsmuligheder, fordi bønderne ikke står samlet og oven i købet er spillet langt frem. Hvid har med bønderne næsten i udgangsposition mange forskellige forsvarsmuligheder.

Følgende parti viser, hvad der kan ske, når man udsættes for en binding, som igen åbner kongestillingen.

  1. e4, e5
  2. Kampen om centrum er i gang.

  3. Sf3, Sc6
  4. Springere før løbere.

  5. Lc4, Lc5
  6. Løberne skal true mod f2 & f7.

  7. Sc3, Sf6
  8. Naturlige udviklingstræk.

  9. d3, 0-0
  10. Lg5, d6
  11. Regel nr. 6: "Alle brikkerne skal med!". Hvid laver en binding af den sorte springer.

  12. Sd5, Le6
  13. Sort skal huske på regel nr. 9: "Vær opmærksom på skakker og bindinger!".

    Diagram 8.3

    L8.3.GIF (6126 bytes)

  14. Sxf6+, gxf6
  15. Hul på kongestillingen - regel nr. 10! - da sort må slå med bonden.

  16. Lh6, Te8
  17. Lxe6, Txe6?
  18. Sort skulle i stedet have slået med bonden, for nu spiller hvid:

  19. Sd4, Sxd4?
  20. Sort skulle ikke have taget i mod offeret, men i stedet omrokeret springeren over d7 til g6. Måske havde det hjulpet sort, hvis han havde været opmærksom på regel nr. 8: "Spørg dig selv, hvorfor modstaderen trak som han gjorde!".

  21. Dg4+, Kh8
  22. Hullet i den sorte konge stilling udnyttes.

  23. Dg7 mat!

Hvid bandt sorts Sf6, hvilket åbnede op for et matangreb, der blev sorts skæbne.

Når eleverne spiller, skal de altid tænke over de sunde regler:

  1. Kontrol over centrum!
  2. Hurtig udvikling!
  3. Aktiv placering af officererne!
  4. Sørg for din rokade, før der bli’r ballade!
  5. Slå ind mod midten!
  6. Alle brikkerne skal med!
  7. Hold godt øje med egne og modstanderens brikker – specielt dem der står udækket!
  8. Spørg dig selv hvorfor modstanderen trak som han gjorde?
  9. Vær opmærksom på skakker og bindinger!
  10. Undgå huller i kongestillingen!

Der spilles en runde i Tematurneringen. Brug turneringstavle 1.

Du bestemmer, hvem der spiller mod hvem under hensynstagen til nogle fair partier. Undgå at dem, der spillede mod hinanden i sidste runde af tematurneringen, også møder hinanden i dag.

Det er meget vigtigt, at du summer rundt i lokalet og minder spillerne om de sunde regler. Bland dig i partierne og stil spørgsmålstegn ved træk, der strider mod de gennemgåede regler og kom med generelle hints, som f.eks. "husk at få alle brikkerne med i spil", "husk at rokere" osv.

10 minutter pr. spiller pr. parti. De trækker lod om farverne, og der spilles med rørt og sluppet brik.

De fem nye sunde regler repeteres gennem spørgsmål som f.eks.:

- Hvad skal man undgå? (Huller i kongestillingen!)

- Hvad skal man spørge sig selv om? (Hvorfor gjorde han sådan!)

- Hvad skal man være opmærksom på? (Skakker og bindinger!)

Næste lektion handler om:

  • Flere gode huskeregler i skak.
  • Et parti hvor sort ikke får rokeret og får ørene i den hvide angrebsmaskine!
  • Tematurnering.

Der spilles turnering. Eleverne noterer partierne. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

top.gif (1043 bytes)