Lektion 7
Grundlæggende udvikling I
- Grundlæggende udvikling
- 5 sunde regler
- Blæksprutter
- Tematurnering
Sidste lektion
Repetition
Intention
Sunde regler
Kontrol over centrum
Centrumsfelterne
Åbning
Hurtig udvikling
Aktiv placering af officererne
Springerne på c3 & f3
Blæksprutte
Rokade før ballade
Eksempel på rokade
Slå mod midten
Illustrativ parti
Slutstillingen
Tematurnering
Din rolle
Betænkningstid
Opsummering
Spørgsmål til eleverne
Næste lektion
Efterfølgende aktivitet
|
Sidste lektion var om en passant. Som repetition kan du med fordel genopfriske stoffet med udgangspunkt i diagram 7.1 Diagram 7.1 Spørgsmål: Hvid trækker 1. b4 - kan sort slå "en passant"? Svar: Ja! Tanker bag grundlæggende udvikling: Som instruktør skal du ikke hænge dig i konkrete åbninger, men kredse om de mere universelle principper og sunde regler. Din vigtigste opgave/udfordring er, at få indarbejdet de sunde regler, således at eleverne i hvilken som helst stilling ikke står på bar bund, men har en basisviden de sunde regler - at trække på. De 5 første sunde regler:
Skriv dem evt. op på en tavle. Det er vigtigt at kontrollere centrum, da det er lettest at styre partiets gang herfra. Det er jo altid sjovest selv at bestemme, hvordan partiet kommer til at gå, og det har man størst chance for, hvis man har kontrol over centrum. Så det allerførste slag i et måske langt skakspil, starter med en dyst om centrum. Kampen om centrum starter næsten altid med, at hvid rykker en af centrumsbønderne to felter frem. Der kæmpes om de fire vigtige centrumsfelter: e4, d4, e5 & d5 Peg på brættet og lad eleverne fortælle, hvad felterne hedder. Kontrolleres centrum, har man som regel også bedre plads til at stille officererne op, og hele ens udvikling af brikkerne bliver lettere og hurtigere. Det normale er at spille:
Både hvid og sort kæmper fra starten om centrum. Diagram 7.2 Ved at spille e-bønderne frem åbnes der op for, at løberne kan komme hurtigt med i spil. 2) Hurtig udvikling! Som i boksning, hvor det gælder om at slå modstanderen først i gulvet, gælder det også i skak om at slå først til! Det gælder om at få så mange brikker med så hurtig som muligt, for så kan man måske nå at sætte modstanderen mat eller vinde materiale, inden han er kommet ordentligt med i spillet. 3) Aktiv placering af officererne! Stil officererne op så de peger mod modstanderens kongestilling eller centrum og dækker hinanden. Springerne placeres bedst på c3 og f3, så de deltager i kampen om centrum. Der er stor forskel på, om officererne står aktivt i centrum eller gemmes væk ude på kanterne. Dette illustreres tydelig med udgangspunkt i en springer, der står på e5 og en på a2: Diagram 7.3 Sa2 dækker 3 felter: c1, c3 & b4 Se5 dækker 8 felter: d3, f3, g4, g6, f7, d7, c6 & c4 En springer der som den på e5, der dækker 8 felter kaldes en blæksprutte. (8-armet blæksprutte) 4) Sørg for din rokade, før der blir ballade! Ganske enkelt det er vigtigt at få kongen i sikkerhed. Kongen skal stå bag nogle trofaste bønder, der ikke er rykket for langt frem. Diagram 7.4 Diskuter hvilken af de to konger der står sikrest. I diagram 7.4 står hvid sikrest, da sort ikke har fulgt princippet om, at man ikke skal rykke de brikker, der forsvarer kongen for langt frem. 5) Slå ind mod midten! Det er generelt bedst at slå ind mod centrum, da det som gennemgået i "Sund regel 1" er en fordel at kontrollere centrum. Gennemgå dette med udgangspunkt i diagram 7.5 Diagram 7.5 Sort har netop slået en hvid løber på b3, og under henvisning til sund regel 1 og 5 spiller hvid 1. axb3. Som illustration af de første 5 sunde regler,
gennemspilles følgende parti på demobrættet. Kampen om centrum. Aktiv placering af officererne. Kongen i sikkerhed og springeren med i spil. Udvikling af officer og rokade. Der gøres plads til at få den sidste løber med ud samtidig med, at bønderne dækker hinanden. Aktiv placering af officererne. Slå ind mod midten. Diagram 7.6 I slutstillingen står hvid bedst, da han har bundet Sf6 og samtidig har muligheden for at placere en god springer i centrum på d5. Eleverne skal altid huske de sunde regler, når de spiller. Efterleves de sunde regler kommer man helskindet over åbningen, og kan måske selv afgøre partiet med en kombination eller mat. Opstart af Tematurneringen. Brug turneringstavle 1. Enten finder eleverne selv ud af, hvem de ønsker at spille med ellers bestemmer du. Sørg for at de kommer til at spille med ca. lige gode modstandere. Det er vigtigt, at du summer rundt i lokalet og minder spillerne om de sunde regler. Bland dig i partierne og stil spørgsmål ved træk, der strider mod de gennemgåede regler eller almindelig skaklig fornuft. Der spilles et parti med 10 minutters betænkningstid pr. spiller. De trækker lod om farverne. Der spilles med, at rørt brik skal flyttes, og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp, og de går i gang samlet, når du giver signal dertil. De fem sunde regler gentages.
Få eleverne til at begrunde, hvorfor det er godt at følge de forskellige regler; spørg f.eks. om: - Hvorfor er centrum vigtigt? - Hvorfor hurtig udvikling? - Hvorfor rokade? Næste lektion omhandler:
Der spilles turnering. Eleverne noterer partierne. Der spilles med rørt brik skal flyttes, og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. |