hjem.gif (965 bytes)

Lektion 7

Grundlæggende udvikling I

 

Sidste lektion

 

Repetition

 

 

 

 

 

 

 

 

Intention

 

 

 

 

 

Sunde regler

 

 

 

 

Kontrol over centrum

 

 

 

Centrumsfelterne

 

 

 

 

Åbning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hurtig udvikling

 

 

Aktiv placering af officererne

 

Springerne på c3 & f3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blæksprutte

 

Rokade før ballade

 

 

 

 

Eksempel på rokade

 

 

 

 

 

 

 

Slå mod midten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Illustrativ parti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutstillingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tematurnering

 

 

Din rolle

 

 

Betænkningstid

 

 

Opsummering

 

 

 

 

Spørgsmål til eleverne

 

 

 

Næste lektion

 

 

Efterfølgende aktivitet

 

 

 

Sidste lektion var om ’en passant’. Som repetition kan du med fordel genopfriske stoffet med udgangspunkt i diagram 7.1

Diagram 7.1

L7.1.GIF (3940 bytes)

Spørgsmål: Hvid trækker 1. b4 - kan sort slå "en passant"?

Svar: Ja!

Tanker bag grundlæggende udvikling:

Som instruktør skal du ikke hænge dig i konkrete åbninger, men kredse om de mere universelle principper og sunde regler.

Din vigtigste opgave/udfordring er, at få indarbejdet de sunde regler, således at eleverne i hvilken som helst stilling ikke står på bar bund, men har en basisviden – de sunde regler - at trække på.

De 5 første sunde regler:

  1. Kontrol over centrum!
  2. Hurtig udvikling!
  3. Aktiv placering af officererne!
  4. Sørg for din rokade, før der bli’r ballade!
  5. Slå ind mod midten!

Skriv dem evt. op på en tavle.

  1. Kontrol over centrum!

Det er vigtigt at kontrollere centrum, da det er lettest at styre partiets gang herfra.

Det er jo altid sjovest selv at bestemme, hvordan partiet kommer til at gå, og det har man størst chance for, hvis man har kontrol over centrum. Så det allerførste slag i et måske langt skakspil, starter med en dyst om centrum.

Kampen om centrum starter næsten altid med, at hvid rykker en af centrumsbønderne to felter frem. Der kæmpes om de fire vigtige centrumsfelter: e4, d4, e5 & d5

Peg på brættet og lad eleverne fortælle, hvad felterne hedder.

Kontrolleres centrum, har man som regel også bedre plads til at stille officererne op, og hele ens udvikling af brikkerne bliver lettere og hurtigere.

Det normale er at spille:

  1. e4, e5

Både hvid og sort kæmper fra starten om centrum.

Diagram 7.2

L7.2.GIF (6267 bytes)

Ved at spille e-bønderne frem åbnes der op for, at løberne kan komme hurtigt med i spil.

2) Hurtig udvikling!

Som i boksning, hvor det gælder om at slå modstanderen først i gulvet, gælder det også i skak om at slå først til! Det gælder om at få så mange brikker med så hurtig som muligt, for så kan man måske nå at sætte modstanderen mat eller vinde materiale, inden han er kommet ordentligt med i spillet.

3) Aktiv placering af officererne!

Stil officererne op så de peger mod modstanderens kongestilling eller centrum og dækker hinanden.

Springerne placeres bedst på c3 og f3, så de deltager i kampen om centrum.

Der er stor forskel på, om officererne står aktivt i centrum eller gemmes væk ude på kanterne. Dette illustreres tydelig med udgangspunkt i en springer, der står på e5 og en på a2:

Diagram 7.3

L7.3.GIF (3888 bytes)

Sa2 dækker 3 felter: c1, c3 & b4

Se5 dækker 8 felter: d3, f3, g4, g6, f7, d7, c6 & c4

En springer der som den på e5, der dækker 8 felter kaldes en blæksprutte. (8-armet blæksprutte)

4) Sørg for din rokade, før der bli’r ballade!

Ganske enkelt – det er vigtigt at få kongen i sikkerhed. Kongen skal stå bag nogle trofaste bønder, der ikke er rykket for langt frem.

Diagram 7.4

L7.4.GIF (5186 bytes)

Diskuter hvilken af de to konger der står sikrest.

I diagram 7.4 står hvid sikrest, da sort ikke har fulgt princippet om, at man ikke skal rykke de brikker, der forsvarer kongen for langt frem.

5) Slå ind mod midten!

Det er generelt bedst at slå ind mod centrum, da det som gennemgået i "Sund regel 1" er en fordel at kontrollere centrum. Gennemgå dette med udgangspunkt i diagram 7.5

Diagram 7.5

L7.5.GIF (6153 bytes)

Sort har netop slået en hvid løber på b3, og under henvisning til sund regel 1 og 5 spiller hvid 1. axb3.

Som illustration af de første 5 sunde regler, gennemspilles følgende parti på demobrættet.

  1. e4, e5
  2. Kampen om centrum.

  3. Sf3, Sc6
  4. Lc4, Lc5
  5. Aktiv placering af officererne.

  6. 0-0, Sf6
  7. Kongen i sikkerhed og springeren med i spil.

  8. Sc3, 0-0
  9. Udvikling af officer og rokade.

  10. d3, d6
  11. Der gøres plads til at få den sidste løber med ud samtidig med, at bønderne dækker hinanden.

  12. Lg5, h6
  13. Lh4, Le6
  14. Aktiv placering af officererne.

  15. Lb3, Lxb3
  16. axb3

Slå ind mod midten.

Diagram 7.6

L7.6.GIF (5942 bytes)

I slutstillingen står hvid bedst, da han har bundet Sf6 og samtidig har muligheden for at placere en god springer i centrum på d5.

Eleverne skal altid huske de sunde regler, når de spiller.

Efterleves de sunde regler kommer man helskindet over åbningen, og kan måske selv afgøre partiet med en kombination eller mat.

Opstart af Tematurneringen. Brug turneringstavle 1.

Enten finder eleverne selv ud af, hvem de ønsker at spille med – ellers bestemmer du. Sørg for at de kommer til at spille med ca. lige gode modstandere.

Det er vigtigt, at du summer rundt i lokalet og minder spillerne om de sunde regler. Bland dig i partierne og stil spørgsmål ved træk, der strider mod de gennemgåede regler eller almindelig skaklig fornuft.

Der spilles et parti med 10 minutters betænkningstid pr. spiller. De trækker lod om farverne. Der spilles med, at rørt brik skal flyttes, og sluppet brik skal blive stående.

Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp, og de går i gang samlet, når du giver signal dertil.

De fem sunde regler gentages.

  1. Kontrol over centrum!
  2. Hurtig udvikling!
  3. Aktiv placering af officererne!
  4. Sørg for din rokade, før der bli’r ballade!
  5. Slå ind mod midten!

Få eleverne til at begrunde, hvorfor det er godt at følge de forskellige regler; spørg f.eks. om:

- Hvorfor er centrum vigtigt?

- Hvorfor hurtig udvikling?

- Hvorfor rokade?

Næste lektion omhandler:

  • Flere sunde regler i skak
  • Se et parti hvor sort kommer galt afsted!
  • Runde i Tematurneringen

Der spilles turnering. Eleverne noterer partierne.

Der spilles med rørt brik skal flyttes, og sluppet brik skal blive stående.

Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

top.gif (1043 bytes)