hjem.gif (965 bytes)

Lektion 5

Notation

 

Sidste lektion

 

 

 

 

 

Mat i 1 træk

 

 

 

 

 

Dagens lektion

 

Intentionen

 

Alle kan/skal notere

 

Elevernes partier

 

Notation i anden sammenhæng

 

 

Argumenter for notation

 

Inddrag elevernes egne partier

 

Brættets opbygning

 

Koordinaterne

 

 

 

 

 

 

 

 

Peg på felterne

 

Ret eleverne

 

Tegnsætningen

 

Brikkerne

 

 

 

 

 

 

Specielle notationstegn

 

 

 

 

Bondeforvandling

Spil parti igennem på demobrættet

 

Praktisk opgave – notation af et parti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutstillingen

 

 

 

 

Opsummering

 

 

God tid/ dårlig tid?

 

God tid = øvelse

 

 

 

 

 

Parøvelse: Matsætning med

’K + D mod K’

 

 

 

Dit værktøj

 

 

 

Næste lektion

 

 

Efterfølgende aktivitet

 

 

NB

 

Sidste lektion omhandlede lettere skakmatter i 1 træk, men for nogle elever var opgaverne sikkert svære nok.

Med udgangspunkt i nedenstående diagram, repeteres lette skakmatter.

Diagram 5.1

Stil følgende opgave op på demobrættet og lad eleverne løse den:

L5.1.GIF (5137 bytes)

Løsning: Ta1 mat!

Dagens lektion handler om at notere.

Tanker om notationen:

Elever med et mindre udviklet skriftsapparat skal også lære at notere og bruge det i praksis. De kan sagtens klare udfordringen, og det er tilmed en af hjørnestenene i dette instruktørmateriale.

Det er altid et hit at gennemgå et eller flere af elevernes egne partier i undervisningen. Der er stor prestige i, at få gennemgået et parti foran de andre elever, også selv om den pågældende elev bidrager med et tabsparti.

Efter denne lektion skal alle partier i den efterfølgende turnering noteres, således at noteringen bliver indarbejdet som en naturlig del af elevernes spil.

Argumenter for indlæring af skaknotation:

  • Eleverne kan notere egne partier og vise dem til andre
  • Eleverne kan spille partier igennem fra avisen
  • Hvis to spillere er uenige om hvordan en stilling er opstået, kan de se efter i notationen
  • Koncentrationen styrkes, og der kommer en bedre struktur på et parti, da eleven ikke bare kan trække løs, men skal bruge lidt tid på at notere
  • Skaknotation er også et hjælpemiddel for dig som instruktør, da du kan inddrage elevernes eksempler, når du synes.

Skakbrættet består som bekendt af 8 linier fra a-h og i 8 rækker fra 1-8.

Hvert af de 64 felter har et nummer fra a1 til h8. Man siger altid bogstavet først og derefter tallet, fx g6.

Diagram 5.2

L5.2.GIF (6237 bytes)

Peg på forskellige felter og bed eleverne sige navnet på det pågældende felt.

Ret eleverne venligt men konsekvent (i ordets bedste betydning), når nogle fx siger 6g i stedet for g6. Det er vigtigt, at de er fortrolige med måden feltnavnene udtales på.

Officerer angives ved at skrive deres forbogstav med stort, mens bønderne ikke får noget bogstav foran. Slås én brik, ved skak eller andet, indgår flg. tegn i notationen.

Notationstegn:

K = Konge

D = Dronning

T = Tårn

L = Løber

S = Springer

Slag = x

Skak = +

Skakmat = ++

Kort-/langrokade = 0-0 / 0-0-0

Godt træk: !

Dårligt træk: ?

Når en bonde forvandles til fx en dronning, skrives forvandlingsfeltet (fx g8) + D for dronning = g8D

Nedenstående konstruerede parti spilles igennem på demobrættet. Eleverne vil, som partiet skrider frem, forstå ideen og strukturen i notationen. Sørg for at få alle med, før du rykker/skriver næste træk.

Eleverne lærer let at notere, ved at du spiller følgende parti på demobrættet, imens eleverne skriver det ned. Gennemgå hvordan en noteringsliste ser ud, og hvor eleverne skal notere trækkene ned.

I starten fortæller du hvad der skal noteres – senere gør eleverne det.

Hvid: Karsten : Sort: Søren : Turnering: Lektion 5 : Parti nr.: 1

    1. e4, e5
    2. Sf3, Sc6
    3. Lc4, Lc5
    4. Sc3, d6
    5. d3, Sf6
    6. Lg5, Le6
    7. Lxe6, fxe6
    8. Dd2, h6
    9. Lh4, 0-0
    10. 0-0-0, g5
    11. Lxg5, hxg5
    12. Dxg5+, Kh8
    13. Dh6+, Sh7
    14. Sg5?, Df6??
    15. Dxh7 ++

Eleverne skriver "1-0" på noteringspapiret.

Diagram 5.3

Slutstillingen

L5.3.GIF (5789 bytes)

Vælg to elever, der skal spille de 15 noterede træk igennem på demobrættet.

Støt og vejled, så der bliver tale om en tryg præsentation.

Alt efter hvor godt elevernes skriftsapparat er udviklet, har du tid til nedenstående øvelse eller du må lægge an til en afrunding af dagens program.

Er der god tid, kan eleverne her bruge 10 minutter på følgende øvelse, hvor de to og to skal opøve hinanden i at sætte skakmat med konge + dronning mod konge, med udgangspunkt i nedenstående diagram.

Eleverne skiftes til at spille hvid – de bytter når hvid har vundet eller efter 5 minutter.

Diagram 5.4

L5.4.GIF (3822 bytes)

I den efterfølgende turnering, skal eleverne notere, således at de bliver fortrolige med skaknotationen.

Da eleverne kan notere, kan du med fordel inddrage deres egne eksempler i lektionerne, når du finder det relevant. Det gør lektionerne mere relevante.

Næste lektion omhandler:

  • Den sidste og lidt vanskelige skakregel ’en passant’ – udtales ’ang passang’
  • Noget om skakure
  • Arbejdsark

Der spilles turnering. Eleverne noterer partierne i deres noteringshæfter.

Der spilles med rørt brik skal flyttes og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

Kopiér arbejdsark til næste gang. 1 stk. pr. elev.

top.gif (1043 bytes)