Lektion 5
Notation
- Kort notation
- Notering af parti (15 træk)
- To elever spiller parti på demobrættet
- Ekstra: Parøvelse
Sidste lektion
Mat i 1 træk
Dagens lektion
Intentionen
Alle kan/skal notere
Elevernes partier
Notation i anden sammenhæng
Argumenter for notation
Inddrag elevernes egne partier
Brættets opbygning
Koordinaterne
Peg på felterne
Ret eleverne
Tegnsætningen
Brikkerne
Specielle notationstegn
Bondeforvandling Spil parti igennem på demobrættet
Praktisk opgave notation af et parti
Slutstillingen
Opsummering
God tid/ dårlig tid?
God tid = øvelse
Parøvelse: Matsætning med K + D mod K
Dit værktøj
Næste lektion
Efterfølgende aktivitet
NB |
Sidste lektion omhandlede lettere skakmatter i 1 træk, men for nogle elever var opgaverne sikkert svære nok. Med udgangspunkt i nedenstående diagram, repeteres lette skakmatter. Diagram 5.1 Stil følgende opgave op på demobrættet og lad eleverne løse den: Løsning: Ta1 mat! Dagens lektion handler om at notere. Tanker om notationen: Elever med et mindre udviklet skriftsapparat skal også lære at notere og bruge det i praksis. De kan sagtens klare udfordringen, og det er tilmed en af hjørnestenene i dette instruktørmateriale. Det er altid et hit at gennemgå et eller flere af elevernes egne partier i undervisningen. Der er stor prestige i, at få gennemgået et parti foran de andre elever, også selv om den pågældende elev bidrager med et tabsparti. Efter denne lektion skal alle partier i den efterfølgende turnering noteres, således at noteringen bliver indarbejdet som en naturlig del af elevernes spil. Argumenter for indlæring af skaknotation:
Skakbrættet består som bekendt af 8 linier fra a-h og i 8 rækker fra 1-8. Hvert af de 64 felter har et nummer fra a1 til h8. Man siger altid bogstavet først og derefter tallet, fx g6. Diagram 5.2 Peg på forskellige felter og bed eleverne sige navnet på det pågældende felt. Ret eleverne venligt men konsekvent (i ordets bedste betydning), når nogle fx siger 6g i stedet for g6. Det er vigtigt, at de er fortrolige med måden feltnavnene udtales på. Officerer angives ved at skrive deres forbogstav med stort, mens bønderne ikke får noget bogstav foran. Slås én brik, ved skak eller andet, indgår flg. tegn i notationen. Notationstegn: K = Konge D = Dronning T = Tårn L = Løber S = Springer Slag = x Skak = + Skakmat = ++ Kort-/langrokade = 0-0 / 0-0-0 Godt træk: ! Dårligt træk: ? Når en bonde forvandles til fx en dronning, skrives forvandlingsfeltet (fx g8) + D for dronning = g8D Nedenstående konstruerede parti spilles igennem på demobrættet. Eleverne vil, som partiet skrider frem, forstå ideen og strukturen i notationen. Sørg for at få alle med, før du rykker/skriver næste træk. Eleverne lærer let at notere, ved at du spiller følgende parti på demobrættet, imens eleverne skriver det ned. Gennemgå hvordan en noteringsliste ser ud, og hvor eleverne skal notere trækkene ned. I starten fortæller du hvad der skal noteres senere gør eleverne det. Hvid: Karsten : Sort: Søren : Turnering:
Lektion 5 : Parti nr.: 1 Eleverne skriver "1-0" på noteringspapiret. Diagram 5.3 Slutstillingen Vælg to elever, der skal spille de 15 noterede træk igennem på demobrættet. Støt og vejled, så der bliver tale om en tryg præsentation. Alt efter hvor godt elevernes skriftsapparat er udviklet, har du tid til nedenstående øvelse eller du må lægge an til en afrunding af dagens program. Er der god tid, kan eleverne her bruge 10 minutter på følgende øvelse, hvor de to og to skal opøve hinanden i at sætte skakmat med konge + dronning mod konge, med udgangspunkt i nedenstående diagram. Eleverne skiftes til at spille hvid de bytter når hvid har vundet eller efter 5 minutter. Diagram 5.4 I den efterfølgende turnering, skal eleverne notere, således at de bliver fortrolige med skaknotationen. Da eleverne kan notere, kan du med fordel inddrage deres egne eksempler i lektionerne, når du finder det relevant. Det gør lektionerne mere relevante. Næste lektion omhandler: Der spilles turnering. Eleverne noterer partierne i deres noteringshæfter. Der spilles med rørt brik skal flyttes og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. Kopiér arbejdsark til næste gang. 1 stk. pr. elev. |