hjem.gif (965 bytes)

Lektion 30

Evaluering af undervisningsforløbet

 

Evaluering

 

 

 

 

Metode til evaluering

 

Evaluering ad din præstation

 

 

Evaluering af det faglige indhold

 

 

 

 

Løsere evaluerings-model

 

Næste skridt

 

 

 

Åbning for hvid

 

 

 

 

Åbning for sort

 

 

 

 

 

Giv dine erfaringer videre

 

 

Simultan

 

Det er nu tid til den endelige evaluering af hele undervisningsforløbet. Eleverne har efterhånden fået en solid ’grunduddannelse’ i skak.

De kan nu begå sig i åbningen og har dermed alle forudsætningerne for at komme sikkert fra start. Derudover er de godt rustet til midtspillet, så de kan slå til, når det gælder, f.eks. med en kombination. Endelig er de blevet udstyret med de grundlæggende færdigheder i slutspillet.

Det letteste er afgjort at spørge eleverne direkte, men vil du have mere håndgribelige svar, må du lave et spørgeskema til eleverne med bl.a. nedenstående punkter.

Evaluering af din præstation kan ske ved spørgsmål, f.eks.:

  • Hvad var godt, og hvad var mindre godt?
  • Hvordan var de lokale eksempler?
  • Var du (underviseren) god nok til at hjælpe alle?

Evaluering af det faglige indhold kan ske ved spørgsmål som:

  • Hvad var spændende: kombinationer, matter, slutspil, sunde regler, historie eller?
  • Hvilken turneringsform er den mest spændende: udfordrings-, tema- eller klubturneringen?
  • Hvad manglede der i lektionerne?
  • På hvilke områder er eleverne blevet bedre?

Du kan også vælge at snakke løst og fast om de gennemarbejdede temaer ud fra lektionsoversigten for derigennem at repetere lektionerne og finde ud af, om eleverne har fundamentet for den videre skaklige indlæring i orden.

Efter at undervisningsforløbet for den enkelte elev er færdigt, har eleven en grundlæggende viden til selv at gå videre i en form for selvstudie - eller følge et kursusforløb for mere rutinerede spillere. Det er ligeledes tid til - hvis det ikke allerede er sket - at eleverne prøver kræfter i f.eks. en koordineret turnering.

Gennem hele forløbet er eleverne blevet flasket op med at spille 1. e4, ikke at bringe dronningen for tidligt i spil osv. Men da skak jo er et relativt spil, findes der mange andre gangbare åbninger ud over 1. e4, eksempelvis 1. d4. Et studie i lidt åbningsteori vil give eleverne flere strenge at spille på. Eleverne skal ikke fordybe sig i en 20 træk lang variant, men f.eks. bare lære de grundlæggende principper i en åbning som f.eks. dronninggambit.

For sort er en åbning som skandinavisk: 1. e4, d5 2. exd5, Dxd5 et udmærket forsvar mod e4, med dronningen tidligt i spil! Skak er jo relativt!

At eleverne har lært at spille ud fra et meget fast mønster skyldes, at de har haft behov for faste rammer i indlæringen. En åbenbaring af alle de muligheder, der ligger glemt i skakspillet, ville have forstyret indlæringen af deres basisviden. Men den er på plads nu, og eleverne kan overskue dybere problemstillinger herunder, at der findes mange forskellige, men spilbare åbninger.

De erfaringer du som underviser har gjort dig, i forhold til både det faglige og pædagogiske indhold, samt kommentarer, forslag og ideer, som kan indgå konstruktivt i udformningen af en senere version af undervisningsmaterialet, modtages med tak på e-mail til Dansk Skak Union.

Som afslutning kan du spille en simultan mod alle eleverne. Der er en sodavand til de elever, der tager point for dig. De har nemlig hørt efter, og lært en masse af det, som du har gennemgået!

top.gif (1043 bytes)