Lektion 3
Grundlæggende matsætninger I
- Konge + dronning mod konge
- Konge + tårn mod konge
- Parøvelse
Sidste lektion
Dagens lektion
Konge + dronning mod konge
Konge + tårn mod konge
Oppositionen
Ventetræk
Forfølgelse
Rækkematter
Oppositionen
Forfølgelse
(NB!)
Ventetræk
Huset
Partræning i mat med tårn og konge
Dig mod eleverne NB! |
Sidste lektions indhold:
I dag gentages mat-øvelsen med konge og dronning, da det er vigtigt at få den på plads. Desuden prøves den lidt sværere mat med konge og tårn mod konge, der forudsætter en øvet teknik. Vis igen eksemplet fra sidste lektion på demobrættet. Gentag kort parøvelsen med "konge + dronning mod konge". Når man skal sætte mat med konge og tårn, gælder det om at opnå en stilling, som i diagram 3.1: Diagram 3.1 I stillingen er det lykkedes den hvide konge at presse den sorte konge helt ud på randen, samtidig med at kongerne står overfor hinanden med kun ét felt imellem. Denne kongestilling har et fint navn: Oppositionen et begreb der kommer til at blive brugt meget fremover, når der arbejdes med slutspil. Når hvid som i diagram 1 har opnået både oppositionen og retten til at trække, kan han sætte mat: 1. Tb8 mat. Diagram 3.2 Her skal hvid arbejde lidt mere for sagen: Hvid vil gerne opnå oppositionen og spiller: 1. Kg6 Hvorefter sort går ud af oppositionen med: 1. -, Kf8 Gik den sorte konge til h8, ville hvid dog få chancen for at sætte mat, selvom han ikke havde oppositionen, da den sorte konge fanges i hjørnet: 2. Tc8 mat. Hvid må altså i stedet for 1. Kg6 tvinge sort til at gå ind i oppositionen. Dette gøres ved at "give sort retten til at trække" med et såkaldt ventetræk, der tvinger sort til at trække, uden at hvid i princippet laver sin stilling om. Da det hvide tårns eneste opgave er, at spærre den sorte konge inde på 8. række, er det faktisk lige meget om det står på c7 eller b7: 1. Ta7 Hvorefter sort pludselig er i vanskeligheder. Han har kun to muligheder og da 1. -, Kf8 fører til mat med 2. Tb8 mat, kan han kun flygte med: 1. -, Kh8 Nu kan hvid roligt forfølge sorts konge, uden at han kan løbe væk fra oppositionen: 2. Kg6 Faktisk har sort ikke andre muligheder end at gå ind i oppositionen og samtidig give hvid retten til at trække: 2. -, Kg8 herefter falder straffen promte: 3. Tb8 mat. I diagram 3.3 har den sorte konge så meget plads, at hvid må benytte sig af rækkematter. Diagram 3.3 Første skridt er ikke så svært: 1. Tb6+ Nu er sort mat på 6. række, hvorefter han må fortrække til 7. række: 1. -, Kf7 Da hvids mål jo er, at tvinge sort til at tage oppositionen, må han altså selv undlade at gøre det i sin konges fremfærd: 2. Ke5 Sort vil ikke ind i oppositionen (2. -, Ke7) og flygter derfor: 2. -, Kg7 Hvid gør herefter brug af forfølgelsen: 3. Kf5 Dette gentager sig: 3. -, Kh7 4. Kg5, Kg7 Nu kan sort ikke undvige længere: 5. Tb7+, Kf8 Sort er trængt ned på sidste række, og hvid kan genoptage forfølgelsen: 6. Kg6 (Her er matsætningen faktisk hurtigere ved netop at tage oppositionen, men dette ville kun forvirre eleverne unødigt! Dygtige elever kan dog godt blive stillet spørgsmålet: Hvad er hurtigst her?) Resten giver sig selv: 6. -, Ke8 7. Kf6, Kd8 8. Ke6, Kc8 Men nu skal hvid lige passe på sit tårn: 9. Th7, Kd8 Nu har vi en stilling, der minder om diagram 3.2 løsningen også den samme, nemlig et ventetræk: 10. Tg7 Hvorefter matten giver sig selv som i diagram 3.2: 10. -, Kc8 11. Kd6, Kb8 12. Kc6, Ka8 13. Kb6, Kb8 14. Tg8++. Bemærk i øvrigt at "huset" - fra mat med konge og dronning - også kan bruges som teknik til at sætte mat med konge og tårn! Lad eleverne træne to og to udfra nedenstående stilling: Diagram 3.4 Lad dem skifte farve efter hver matsætning. Hjælp dem, der har svært ved at huske begreberne: oppositionen, ventetræk, forfølgelse og rækkemat. Afslutningsvis sætter eleverne instruktøren mat på det store demo-bræt ud fra stillingen i diagram 3.4. Til næste gang kopieres arbejdsark! |