hjem.gif (965 bytes)

Lektion 3

Grundlæggende matsætninger I

 

Sidste lektion

 

 

Dagens lektion

 

 

Konge + dronning mod konge

 

 

 

 

Konge + tårn mod konge

 

 

 

 

 

 

 

Oppositionen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ventetræk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forfølgelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rækkematter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppositionen

 

 

 

Forfølgelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(NB!)

 

 

 

 

 

 

 

Ventetræk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huset

 

 

 

 

 

Partræning i mat med tårn og konge

 

 

 

 

 

Dig mod eleverne

NB!

 

Sidste lektions indhold:

  • Mat og pat
  • Mat med konge og dronning.
  • Parøvelser i matsætning med konge og dronning.

I dag gentages mat-øvelsen med konge og dronning, da det er vigtigt at få den på plads. Desuden prøves den lidt sværere mat med konge og tårn mod konge, der forudsætter en øvet teknik.

Vis igen eksemplet fra sidste lektion på demobrættet. Gentag kort parøvelsen med "konge + dronning mod konge".

Når man skal sætte mat med konge og tårn, gælder det om at opnå en stilling, som i diagram 3.1:

Diagram 3.1

L3.1.GIF (3738 bytes)

I stillingen er det lykkedes den hvide konge at presse den sorte konge helt ud på randen, samtidig med at kongerne står overfor hinanden med kun ét felt imellem. Denne kongestilling har et fint navn: Oppositionen – et begreb der kommer til at blive brugt meget fremover, når der arbejdes med slutspil.

Når hvid som i diagram 1 har opnået både oppositionen og retten til at trække, kan han sætte mat: 1. Tb8 mat.

Diagram 3.2

Her skal hvid arbejde lidt mere for sagen:

L3.2.GIF (3794 bytes)

Hvid vil gerne opnå oppositionen og spiller:

1. Kg6

Hvorefter sort går ud af oppositionen med:

1. -, Kf8

Gik den sorte konge til h8, ville hvid dog få chancen for at sætte mat, selvom han ikke havde oppositionen, da den sorte konge fanges i hjørnet: 2. Tc8 mat.

Hvid må altså i stedet for 1. Kg6 tvinge sort til at gå ind i oppositionen. Dette gøres ved at "give sort retten til at trække" med et såkaldt ventetræk, der tvinger sort til at trække, uden at hvid i princippet laver sin stilling om.

Da det hvide tårns eneste opgave er, at spærre den sorte konge inde på 8. række, er det faktisk lige meget om det står på c7 eller b7:

1. Ta7

Hvorefter sort pludselig er i vanskeligheder. Han har kun to muligheder og da 1. -, Kf8 fører til mat med 2. Tb8 mat, kan han kun flygte med:

1. -, Kh8

Nu kan hvid roligt forfølge sorts konge, uden at han kan løbe væk fra oppositionen:

2. Kg6

Faktisk har sort ikke andre muligheder end at gå ind i oppositionen og samtidig give hvid retten til at trække:

2. -, Kg8 herefter falder straffen promte:

3. Tb8 mat.

I diagram 3.3 har den sorte konge så meget plads, at hvid må benytte sig af rækkematter.

Diagram 3.3

L3.3.GIF (3765 bytes)

Første skridt er ikke så svært:

1. Tb6+

Nu er sort mat på 6. række, hvorefter han må fortrække til

7. række:

1. -, Kf7

Da hvids mål jo er, at tvinge sort til at tage oppositionen, må han altså selv undlade at gøre det i sin konges fremfærd:

2. Ke5

Sort vil ikke ind i oppositionen (2. -, Ke7) og flygter derfor:

2. -, Kg7

Hvid gør herefter brug af forfølgelsen:

3. Kf5

Dette gentager sig:

3. -, Kh7

4. Kg5, Kg7

Nu kan sort ikke undvige længere:

5. Tb7+, Kf8

Sort er trængt ned på sidste række, og hvid kan genoptage forfølgelsen:

6. Kg6

(Her er matsætningen faktisk hurtigere ved netop at tage oppositionen, men dette ville kun forvirre eleverne unødigt! Dygtige elever kan dog godt blive stillet spørgsmålet: Hvad er hurtigst her?)

Resten giver sig selv:

6. -, Ke8

7. Kf6, Kd8

8. Ke6, Kc8

Men nu skal hvid lige passe på sit tårn:

9. Th7, Kd8

Nu har vi en stilling, der minder om diagram 3.2 løsningen også den samme, nemlig et ventetræk:

10. Tg7

Hvorefter matten giver sig selv som i diagram 3.2:

10. -, Kc8

11. Kd6, Kb8

12. Kc6, Ka8

13. Kb6, Kb8

14. Tg8++.

Bemærk i øvrigt at "huset" - fra mat med konge og dronning - også kan bruges som teknik til at sætte mat med konge og tårn!

Lad eleverne træne to og to udfra nedenstående stilling:

Diagram 3.4

L3.4.GIF (3770 bytes)

Lad dem skifte farve efter hver matsætning. Hjælp dem, der har svært ved at huske begreberne: oppositionen, ventetræk, forfølgelse og rækkemat.

Afslutningsvis sætter eleverne instruktøren mat på det store demo-bræt ud fra stillingen i diagram 3.4.

Til næste gang kopieres arbejdsark!

top.gif (1043 bytes)