hjem.gif (965 bytes)

Lektion 29

Planlægning III (Slutspil)

 

Sidste lektion

 

 

I dag

 

OBS!

Vejledning

 

 

Plan 1

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

Aktivering af kongen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan 2

 

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

Lav en fribonde!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan 3

 

 

 

 

 

 

Løsning

Aktivér tårnet!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan 4

 

 

 

 

 

 

 

Løsning

Afbytning af tårn!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opsummering

 

Næste gang

 

 

Efterfølgende aktivitet

 

Sidste lektions indhold:

  • Planlægning i midtspillet.
  • Tematurnering.

I dag indeholder lektionen forskellige planer til brug i slutspillet. (Planerne går henholdsvis ud på at: Aktivere kongen; Lave en fribonde; Aktivere tårnet samt afbytte tårnet.)

OBS! Disse planer skal dog ikke nævnes for eleverne, da de jo skal gætte dem – og dermed få en "Aha!-oplevelse"!

Stil stillingerne op på demobrættet og lad eleverne tænke over dem og foreslå eventuelle planer for den, der nu er i trækket. Efterfølgende vises først den forkerte løsning, og så den rigtige.

Første plan findes for hvid i følgende stilling:

Diagram 29.1

Løsningen er IKKE: 1. Kf2, Kd6 2. Ke2, Ke6 3. Kd3, Kd6 4. Kc4, Ke6, da hvid ikke kommer igennem på dronningefløjen.

LØSNINGEN ER: Aktivering af kongen!

1. h4!, gxh4

Ellers løber h-bonden i mål, da den sorte konge er udenfor kvadratet.

2. Kh3!

G-bonden kan jo ikke løbe, da den sorte konge er inden i kvadratet.

2. -, Kd7

3. Kxh4, Ke6

4. Kg5!

Den hvide konge vader lige ind i den sorte lejr!

4. -, Ke7

5. Kf5

Og hvid vinder, da sort ikke kan dække e-bonden uden at hvids g-bonde stikker af.

Anden plan findes for hvid i følgende stilling:

Diagram 29.2

Løsningen er IKKE: 1. a6, b6 2. cxb6, cxb6! Og sort vinder da hans konge er tættest på begivenhederne, prøv selv! Derfor er løsningen heller ikke 1. Kg2, da sort som sagt vinder kapløbet.

LØSNINGEN ER: Lav en fribonde!

1. b6!, axb6

Sort må jo slå den.

2. c6!!

Et kanon-træk, der giver hvid en fribonde.

2. -, bxc6

Sort må igen slå den

3. a6!

Og nu løber den hvide bonde i mål.

Tredje plan findes for hvid i følgende stilling:

Diagram 29.3

Løsningen er IKKE: 1. Tb2, da det er passivt forsvar og h-bonden ikke kan vinde alene.

LØSNINGEN ER: Aktivér tårnet!

1. Ta2!, Txb4

2. Ta7+, Kf8

(2. -, Kg8 3. Kg6 og samme fortsættelse som i hovedvarianten).

3. h6, Tb1

Sort vil forsøge at bremse h-bonden, men forgæves:

4. h7, Th1

5. Kg6, b4

6. h8(D)+!

Hvid har noget i ærmet!

6. -, Txh8

7. Ta8+!

Og hvid vinder tårnet på h8 og dermed partiet.

Fjerde plan findes for hvid i følgende stilling:

Diagram 29.4

Løsningen er IKKE: 1. Tg7 pga. 1. -, Kf5 2. Kc5, Td3! og hvid kan ikke dække e-bonden.

LØSNINGEN ER: Afbytning af tårn!

1. Tc6!, Kd7

(1. -, Txc6 2. Kxc6 og hvid får oppositionen, hvorefter sort ikke kan forhindre 3. Kd5 og 4. Kxe4, der vinder for hvid.)

2. Txd6+, Kxd6

3. Kc4!

Slutspillet er nu vundet for hvid!

3. -, Ke6

4. Kd4, Kf5

5. Kd5

Og nu kan sort ikke længere forsvare e-bonden:

5. -, Kg4

6. Kxe4

Og hvid vinder partiet.

Slå endnu en gang fast, hvor vigtigt en plan er! Vis evt. ét af dine egne partier som eksempel!

Med denne lektion er undervisningsforløbet næsten færdigt! Der mangler kun den afsluttende lektion 30, som bliver en evaluering af forløbet. Denne skal forberedes grundigt – go’ fornøjelse!

Nu skal der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt brik skal flyttes og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

top.gif (1043 bytes)