Lektion 28
Planlægning II (Midtspil)
- Planlægning
- Opgaver på demobrættet
- Tematurnering
Sidste lektion
Dagens lektion
Hvad skal man spille på?
Planlægning i midtspillet
Hvids planer
Planlægning i midtspillet
Hvids planer
Tematurnering
Hvid starter!
Planer Kongestorm
Din rolle
Næste lektion Efterfølgende aktivitet |
Repetere lektionen om planlægning hellere en dårlig plan end ingen plan! En plan kan være:
Planlægning bygger på de sunde regler. Hold altid øje med modstanderens planer! Planlægning i midtspillet er både en spændende og svær kunst. Der er så mange forskellige muligheder og planer man kan vælge, men ved at se på strukturen af brikkerne, kan man ofte få hjælp i valgene, fx om der er brikker der er lette at angribe eller om modstanderens kongestilling er åben osv. Det handler om, hvad man skal spille på hvilke af modstanderens svagheder der spilles på, i håbet om at knække modstanderens stilling. Med udgangspunkt i nedenstående stillinger skal eleverne i fællesskab diskutere mulige planer. I begge stillinger er det hvids planer, eleverne skal kredse om. Eleverne diskuterer planer og argumenterer for deres vurdering af stillingen. Diagram 28.1 Hvids plan i diagram 28.1? At angribe den sorte bonde på d6 ved at true bonden med løberen. Det kan ske enten ved at prøve at bryde den sorte bondestruktur med f4 - eller ved at flytte Dd3 for at spille Le3-c1-a3. Diagram 28.2 Hvid plan i diagram 28.2? Spille g5 og derved bryde f6 op, så hvid kan placere en springer på e5, der ikke kan trues. Bemærk at den sorte løber går på hvide felter! Tematurnering. Brug turneringstavle 1 fra sidste gang. Forsøg at sammensætte eleverne, så de får en anden modstander end sidste gang. Eleverne trækker lod om, hvem der skal spille hvid og sort med udgangspunkt i diagram 28.3, se nedenfor. Der spilles et parti med 10 minutters betænkningstid pr. spiller og med rørt og sluppen brik. De trækker lod om farverne og spiller med ur. De giver hånd og går samlet i gang. Hvid starter. Diagram 28.3 Planer i diagram 28.2
Du summer rundt i lokalet og henleder opmærksomheden på, at eleverne skal spille med planer hele tiden. Når du går rundt i lokalet, skal eleverne kunne svare på, hvorfor de spiller netop det eller det træk og med hvilken plan for øje det sker. Næste lektion omhandler planlægning i slutspillet. Nu skal der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt brik skal flyttes og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. |