Lektion 27
Planlægning I (Åbningen)
- Planlægning
- Tematurnering
Sidste lektion
Dagens lektion
Altid en plan
Russere og planer
Plan med alting
Illustrativt parti
Skomager-mat
Dårlig plan bedre end ingen plan!
Modstanderens planer
Planer
At sidde på hænderne
Kortsigtede planer
Gennemgang af parti
Planer i partiet til tematurneringen
Tematurnering
Din rolle
Opsummering
Næste lektion Efterfølgende aktivitet |
Hør eleverne i reglerne om optimal placering af brikkerne i slutspillet, som blev gennemgået sidste lektion. Planlægning i åbningsspillet er den mest enkle planlægning, da det generelt drejer sig om at følge de sunde regler om:
Spørg til elevernes viden om de sunde regler som blev gennemgået tilbage i lektionerne 7-9 (se evt. disse). "Det er bedre at have en dårlig plan, end slet ikke at have nogen". Vi her i Vesten og især i USA, har haft en meget firkantet billede af, hvordan russerne tænkte. Bl.a. er der nogen, der har sagt, at russere ikke gik på lokum uden en plan der var simpelthen en mening med alt, hvad de fortog sig. Sådan skal det også helst være i skak! Derfor skal man aldrig spille et træk uden at have en plan med det. Det behøver ikke at være nogen langsigtet plan - måske kun én, der rækker et træk eller to frem, men der skal bare være en plan med det! Dette kan illustreres for eleverne gennem
følgende eksempel om skomager-mat, som blev gennemgået i lektion 24. Diagram 27.1 Hvid har fra starten en plan: Han vil sætte sort mat, og det skal bare gå stærkt. Som tidligere gennemgået, er det dog ikke en god plan men det er dog en plan. Sort har fulgt reglerne om udvikling, men har ikke spillet med plan. En dårlig plan er altså bedre end ingen! Man skal altid holde øje med modstanderens planer. Derfor stiller de gode skakspillere sig ofte bag deres modstander for, at se stillingen fra hans side for på den måde, at få øjnene op for hans lumske planer. En stilling ser ofte også helt anderledes ud, når man ser den fra den anden side! En plan kan være:
Et andet kendt skakråd siger, at "man skal sidde på hænderne", dvs. tænke før man trækker. Selvom det er hårdt for hænderne i længden, er der ikke noget i vejen med ideen! Finder man hurtigt en plan og straks spiller den risikerer man, at modstanderen tænker sig om i lidt længere tid, og finder én der er bedre! Kortsigtede planer:
Følgende parti spilles igennem på demobrættet,
og der redegøres for planer. Partiet indgår i den efterfølgende tematurnering. Diagram 27.2 Stillingen i Diagram 27.2 er materielt i balance, og både hvid og sort har fornuftige planer og muligheder. Mulige planer for hvid:
Mulige planer for sort:
Ligeledes mangler begge spillere en yderligere aktivering af tårnene. Tematurnering. Brug turneringstavle 1 fra sidste gang. Der spilles et parti med 10 minutters betænkningstid pr. spiller. De trækker lod om farverne og spiller med ur. Der spilles med rørt og sluppet brik. De giver hånd og går samlet i gang. Forsøg at sammensætte eleverne, så de får en anden modstander end den foregående. Eleverne skal tage udgangspunkt i ovenstående stilling, som de spiller sig frem til. Når du går rundt i lokalet, skal eleverne kunne svare på, hvorfor de spillede netop det eller det træk og med hvilken plan, det skete. Du summer rundt i lokalet og henleder opmærksomheden på, at de skal spille med plan hele tiden. Opsummering af planer:
Næste gang handler om planlægning i midtspillet, hvor mange skakpartier bliver afgjort. Der spilles et parti i klubturneringen. Partiet noteres. Der spilles med rørt brik skal flyttes og sluppet brik skal blive stående. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. |