hjem.gif (965 bytes)

Lektion 26

Placering af brikkerne III (Slutspil)

 

Sidste lektion

 

 

Dagens lektion

 

 

Placering af kongen

 

 

 

Placering af bønderne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Placering af tårnet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Generelle regler

 

 

 

 

 

Opsummering

 

Næste lektion

 

Efterfølgende aktivitet

 

Sidste lektions indhold:

  • Placering af brikkerne i midtspillet.
  • Tematurnering.

I dag præsenteres nogle grundlæggende regler og gode fif til, hvordan man placerer sine brikker optimalt i slutspillet.

Regler illustreres på tavlen "i fri hånd" og ved hjælp af de viste eksempler.

Når man skal placere kongen godt, skal man huske på følgende 5 sunde regler:

  1. En aktiv konge er den bedste konge!
  2. Husk at tage oppositionen!
  3. Blokér modstanderens fribønder, hvis du kan!
  4. Besæt den fjendtlige fribondes forvandlingsfelt!
  5. Husk at holde kongen inde for fribondens kvadrat!

Hvad angår bønderne gælder følgende 5 sunde regler:

  1. Forsøg altid at få en bonde i mål!
  2. Lav fribønder; helst dækkede – og gerne på fløjen!
  3. Forbundne fribønder skal følges ad!
  4.  

    Diagram 26.1

    Når de to bønder følges ad, kan selv et tårn ikke stoppe dem:

    1. b6, Te6 (Prøv selv med 1. -, Te8 osv.!)

    2. b7, Te8

    3. c7

    Og hvid får en dronning.

  5. Brug én bonde til at fastlåse to bønder!
  6.  

    Diagram 26.2

    Hvid vinder ved at fastlåse de sorte bønder:

    1. h5!, Kd7

    (1. -, g5 2. hxg6 e.p.!)

    2. Kb6, Kc8

    3. Kc6, Kd8

    4. Kb7, Kd7

    5. c5

    Og bonden løber i mål.

  7. Ryk den bonde, der ingen modstander har foran sig!

Diagram 26.3

Hvid vinder ved at rykke den bonde, der ikke har nogen foran sig:

1. a4!, bxa4

2. bxa4

Og bonden ruller i mål, da den sorte konge er uden for dens kvadrat!

Om tårnet skal man huske på disse 5 sunde regler:

  1. Et aktivt tårn er det bedste tårn!
  2. Tårnet er bedst bag fribonden, næstbedst på siden af den, og dårligst foran den – både i forsvar og angreb!
  3. Byt kun dit tårn, hvis bondeslutspillet bliver godt!
  4.  

    Diagram 26.4

     

    Hvid har lige spillet Ta5-d5, da slutspillet efter...

    1. -,Txd5 2. exd5

    ...er vundet for hvid. Derfor skal sort altså ikke bytte, da bondeslutspillet i så fald jo ikke bliver godt!

  5. Offer dit tårn hvis du kan lave en ustoppelig fribonde!
  6.  

    Diagram 26.5

    1. Txc6!, bxc6 Ellers tabes Tc1!

    2. b7, og den hvide bonde kan ikke stoppes!

  7. Giv skakker på afstand for at genere den fjendtlige konge, når du forsvarer dig!

Diagram 26.6

Sort holder nemmest remis ved at give skakker på afstand:

1. -, Td1+

Hvis 1. -, Tb4+ så 2. Kc5 efterfulgt af 3. Th7+

2. Kc5, Tc1+

3. Kd4, Td1+

4. Ke5, Te1+ hvid kan ikke undgå skak, da han skal passe bonden.

Generelle slutspilsregler:

  1. Vær aktiv – det er både det bedste forsvar og det bedste angreb! (nogle gange selv på bekostning af en bonde!)
  2. Har du mange bønder skal du bytte officerere – ikke bønder!
  3. Har du få bønder skal du bytte bønder – ikke officerere!
  4. Dæk bondens forvandlingsfeltet – både når det er modstanderens og dit eget!
  5. Hav et ventetræk i ærmet – du får brug for det!

Afslutningsvis skal eleverne prøve at remse så mange af reglerne op, som de kan huske!

Næste lektion handler om:

  • Planlægning i åbningen.
  • Parallel til de sunde regler.

Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

top.gif (1043 bytes)