hjem.gif (965 bytes)

Lektion 23

Slutspil IV

 

Sidste lektion

 

 

Dagens lektion

 

Kvadratet

 

 

 

Eksempel 1

 

 

 

 

 

 

Kvadratreglen

 

 

 

 

Eksempel 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den fjerne fribonde

 

 

 

Eksempel 3

 

 

 

 

 

 

 

To nye begreber

 

 

Ventetræk

 

Definition på ventetræk

 

 

 

Eksempel 4

 

 

 

 

 

 

Ventetrækket

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At vente er stille, men stærkt!

Trekantmanøvren

 

 

 

Eksempel 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksempel 6

 

 

 

 

Hvids problem

 

 

Trekantmanøvre

 

Eksempel 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mere om

trekantmanøvren

Eksempel 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksempel 9

 

 

 

 

 

Eksempel 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parøvelser

 

 

 

 

 

 

 

Opsummering

 

Næste lektion

Efterfølgende aktivitet

 

Sidste lektions indhold:

  • Kvadratet.
  • Den fjerne fribonde.

I dag repeteres begreberne "kvadratet" og "den fjerne fribonde" kort. Herefter introduceres to nye, men også lidt sværere begreber: "ventetræk" og "trekantmanøvre". Til sidst afsluttes med parøvelser.

En kort repetition af "kvadratet": Når man skal finde ud af, om en konge kan nå en fribonde eller ej, kan man spare sig selv for mange beregninger ved at se på bondens "kvadrat"; eksempel 1 på næste side:

Diagram 23.1

Bondens kvadrat dannes af fire hjørner. Bondens eget felt (g5) er det første hjørne, bondens forvandlingsfelt er det næste (g8), hvorefter de to sidste hjørner (d8 og d5) giver sig selv, da der jo er tale om et kvadrat.

Kvadratreglen siger, at:

  • Hvis den sorte konge ikke kan nå ind i kvadratet, kommer bonden i mål.
  • Hvis den sorte konge kan nå ind i kvadratet, kommer bonden ikke i mål.

Hvis sort er i trækket kan han altså stoppe g-bonden ved at træde ind i dens kvadrat med 1. -, Kd5.

I eksempel 2 holder hvid remis ved at tænke på kvadratet:

Diagram 23.2

1. Kf5!

På f.eks. 1. Kg6 løber sorts bønder stærkt: 1. -, d5 2. Kf5 hvid må holde sig i d-bondens kvadrat (d5-d1-h1-h5). 2. -, h5 hvorefter de sorte bønder skiftes til at rykke, indtil én af dem har fri bane og bliver til en dronning. Prøv selv!

1. -, h5

2. Kg5, d5

Sort indleder kapløbet...

3. Kxh5, d4

4. Kg4

... som han taber, da hvid nu er indenfor bondens kvadrat!

Dernæst en genopfriskning af "Den fjerne fribonde": Den bedste fribonde er som regel altid den, der er længst væk fra modstanderens konge, eksempel 3:

Diagram 23.3

Hvid har den fjerne fribonde og vinder derfor:

1. a4, bxa4

2. bxa4

Og den sorte konge kan ikke nå ind i kvadratet, hvorefter den hvide bonde bare triller i mål. Spil selv til slut!

I dag introduceres to nye slutspilsbegreber, nemlig "ventetræk" og "trekantmanøvre". Disse kan være lidt svære at beherske, men til gengæld er gevinsten tilsvarende større, når man endelig kan mestre dem!

Ventetræk har vi dog stiftet bekendtskab med før. Kan nogle elever evt. huske hvornår? Hvis ikke kan man jo nævne mat med "konge + tårn mod konge"!

I lektion 3 blev ventetræk defineret som "at give modstanderen retten til at trække, uden at man i princippet laver sin egen stilling om." Dette kan være meget effektivt; eksempel 4:

Diagram 23.4

Hvid er i trækket, og derfor har sort oppositionen i øjeblikket. Forsøger hvid at komme ud af oppositionen med 1. Kb4, følger sort bare med: 1. -, Kb6 - og dét fører ingen vegne. Hvid har dog en trumf i ærmet:

1. f3!

Et ventetræk, der giver hvid oppositionen, da sort nu er i trækket, uden at kongerne har rykket.

1. -, Kd6

Sort må bide i det sure æble og gå ud af oppositionen, hvorefter den hvide konge langsomt, men sikkert, trænger ind på de sorte bønder:

2. Kb5, Kd7

Sort tager den "skrå" opposition, men lige lidt hjælper det:

3. Kc5, Ke6

(3. -, Ke7 4. Kd5, Kf6 5. Kd6 og de sorte bønder ryger.)

4. Kc6

Oppositionen tages og den sorte konge mases væk fra sine bønder:

4. -, Kf7

5. Kd6, Kf6

Sort fik oppositionen, men taber sine bønder efter:

6. Kd5, Kf7

7. Kxe5, Ke7

8. Kxf4

Og de hvide bønder ruller i mål.

Et ventetræk kan altså være ganske kraftfuldt, selvom det er et "stille" træk!

Ventetræk findes dog også i en mere kompliceret, men samtidig også meget elegant udgave: trekantmanøvren. Denne er ikke nem at mestre, så det gælder om at være vågen i det følgende!

Diagram 23.5

Hvid er i trækket og først ses på den mest nærliggende metode:

1. Kd5, Kc8

Hvid må jo ikke få oppositionen!

2. Kd6, Kd8

Oppositionen tages!

3. c7+, Kc8

Og nu ender det remis...

4. Kc6 pat

Ellers taber hvid c-bonden, og så er det også remis.

Stillingen kunne altså ikke umiddelbart vindes i diagram 23.5. Men hvis det nu havde været sort i trækket, ville det gå ganske smertefrit; eksempel 6:

1. -, Kc8

2. Kb6

Og hvid vinder sorts bonde og dermed partiet.

Hvids problem er altså, at han er i trækket men kun kan vinde, hvis det er sort, der er i trækket. Normalt har vi løst dette problem med et ventetræk, men et sådant har hvid desværre ikke nu.

Det er der heldigvis råd for! Med en såkaldt trekantmanøvre, der går ud på at bruge tre træk på noget, der kun skulle tage to træk, "taber" man jo et træk!

Og det gælder jo netop for hvid om at "miste" et træk således, at det bliver sort tur! Det illustreres bedst på følgende måde her i eksempel 7 – stadig diagram 23. 5:

1. Kd5, Kc8

Til at starte med det samme som i eksempel 5. Men nu er hvids plan at "miste" et træk. Dette gøres på følgende snedige måde:

2. Kc4!, Kd8

Sort kunne ikke spille 2. -, Kc7, da hvid ville svare 3. Kc5, og så ville hvid netop have opnået at give sort retten til at trække (= eksempel 6).

3. Kd4!, Kc8

Sort kan igen ikke spille 3. -, Kc7 pga. Kc5!

4. Kd5!

Dermed fik hvid brugt tre træk på noget, der kun skulle have taget to træk (Kd5-c4-d4-d5)!

4. -, Kc7

5. Kc5!

Og hvid er havnet i diagram 23.5 med sort i trækket! Herefter vinder hvid let:

5. -, Kc8

6. Kb6

Og a-bonden (og partiet) vindes!

Trekantmanøvren gentages nu (spejlvendt) for at få den bedre på plads:

Diagram 23.6

Hvid er i trækket, og først ser vi på den mest nærliggende metode; eksempel 8:

1. Ke5, Kf8

Hvid må jo ikke få oppositionen!

2. Ke6, Ke8

Oppositionen tages!

3. f7+, Kf8

Og nu ender det remis...

4. Kf6 pat

Ellers taber hvid c-bonden, og så er det også remis.

Stillingen kunne altså ikke umiddelbart vindes i diagram 23.6. Men hvis det nu havde været sort i trækket, ville det gå ganske smertefrit; eksempel 9:

1. -, Kf8

2. Kg6

Og hvid vinder sorts bonde og dermed partiet.

Hvids problem er altså, at han er i trækket men kun kan vinde, hvis

det er sort, der er i trækket. Her kommer trekantmanøvren ind i billedet! Eksempel 10 - stadig diagram 23.6:

1. Ke5, Kf8

Til at starte med det samme som i eksempel 5. Men nu er hvids plan at "miste" et træk. Dette gøres på følgende snedige måde:

2. Kf4!, Ke8

Sort kunne ikke spille 2. -, Kf7, da hvid ville svare 3. Kf5, hvorefter hvid netop ville opnå at give sort retten til at trække, hvilket vi så i eksempel 9.

3. Ke4!, Kf8

Sort kan igen ikke spille 3. -, Kf7 pga. 4. Kf5!

4. Ke5!

Dermed fik hvid brugt tre træk på noget, der kun skulle have taget to træk (Ke5-f4-e4-e5)!

4. -, Kf7

5. Kf5!

Og hvid er havnet i diagram 23.6 med sort i trækket (jvf. eksempel 9)!

Herefter vinder hvid let:

5. -, Kf8

6. Kg6

A-bonden falder og partiet vindes derved!

Afslutningsvis øves nedenstående diagram 23.7 (eksempel 7) to og to. Hvid trækker og vinder. Skift farve efter hver gevinst.

Diagram 23.7

Dagens lektion opsummeres kort:

  • Ventetræk.
  • Trekantmanøvre.

Næste lektion er om optimal placering af brikkerne i åbningen.

Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

top.gif (1043 bytes)