hjem.gif (965 bytes)

Lektion 21

Lappelektion II

 

Hvorfor?

 

 

 

Hvor tages der fat?

 

 

 

 

Hvordan?

 

 

 

Bemærk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne lappelektion er en opfølgning af lektionerne 12-20. I stil med lektion 11 skal den altså sikre, at eleverne har nogenlunde styr på indholdet i disse lektioner: matter, kombinationer og indledende slutspilsteknik.

Igen er vigtigheden af dette stor, da det drejer sig om fundamentet til de sidste lektioner.

Med udgangspunkt i forrige lektion (Skakolympiaden) og dine indtryk af eleverne gennem den foreløbige undervisning, findes elevernes mangler.

Nogle ting vil være mere forsømte end andre. Det er disse, du skal fokusere på. Hvilke ting er ikke helt klare endnu? Og i hvilke lektioner er disse mangler?

Når du er kommet frem til manglerne, skal du til at "lappe". Dette gøres lettest ved at gentage de lektioner, hvori manglerne er. Der er også muligheden at gøre det "i fri hånd", dvs. uafhængigt af lektionerne – hvilket dog kræver et godt overblik fra din side!

Eksempelvis: Eleverne har ikke helt styr på ofre og oppositionen. Altså gentages lektion 15 og 18!

Bemærk at denne lektion ligesom lektion 11 er meget op til dig som instruktør! I modsætning til de normale lektioner er det nu dig, der skal lære af eleverne! Du sætter dagsordenen og må derfor være opmærksom på elevernes mangler, da disse som sagt er vigtige af få udbedret med henblik på de afsluttende lektioner.

Denne lektion kræver altså både en grundig forberedelse og en mindst lige så grundig opfølgning fra din side.

Til gengæld er fordelen indlysende. At ruste eleverne godt til de sidste lektioner er altafgørende for deres indlæringsevne i forhold til de kommende lektioner. Og dette vil igen lette gennemgangen af disse lektioner for dig.

Endelig skal du være opmærksom på, at nogle elever måske har været fraværende nogle gange af én eller anden grund. Disse skal nok især have gentaget nogle ting.

God fornøjelse!

top.gif (1043 bytes)