Lektion 20
Skakolympiade!
- Kondiskak
- Brikstabling
- klar-parat-svar konkurrence
- Præmieoverrækkelse
Dagens lektion
En hjælper tak!
Intentionen Indtrykkene
Værktøj til dig
Eget krydderi
Yngre elever
Voksne elever
Disciplinerne
Pointgivningen
Holdinddeling
Første disciplin Kamp på demobrættet
Rund en stol, lav et træk og tryk på uret
Løbevejledning
Anden disciplin
Point Tredje disciplin Tre minutter pr. hold
Spørgsmål 1
Points Spørgsmål 2
Points Spørgsmål 3
Points
Spørgsmål 4
Points
Vinderen
Præmie-overrækkelse
Klap klap!
Næste gang
Efterfølgende aktivitet
NB |
Dagens lektion er ikke som de foregående med undtagelse af lektion 10, hvor strukturen også var opbrudt og erstattet af et alternativt skakarrangement. Det er en klar fordel, hvis du har en hjælper til rådighed denne dag, da der er to hold, og det derfor kan være svært at stå alene med det hele! Tanker om Skakolympiaden: De indtryk, du får af elevgruppen og deres skakmæssige niveau, lægger til grund for de valg, du skal foretage forud for næste lektion, der er en repetitionslektion, hvor eventuelle mangler i elevernes viden kan udbedres. For dig som træner skulle olympiaden gerne give dig et indblik i, om eleverne har forstået indholdet af de indtil nu gennemgåede lektioner. Det kan du direkte aflæse af, om eleverne kan svare sikkert på de fem spørgsmål, eller om svarene er forbundet med stor usikkerhed. Ligeledes kan du se på hvordan partiet på demobrættet forløber herunder om eleverne har øje for mulighederne for at kigger efter bestemte kombinationer på brættet, som jo blev gennemgået i lektionerne 14-17. Drejebogen til gennemførelse af skakolympiaden er kun en vejledning, og du kan med fordel selv krydre opgaverne med flere spørgsmål også af ikke skaklig karakter. Yngre elever synes, at et koncept som skakolympiaden er en sjov og spændende aktivitet, så dér er ingen motivationsproblemer. Underviser du en ældre gruppe af elever, bør du nok ændre lidt på aktiviteten. Pånær af stabling af skakbrikker, kan du dog fint gennemføre aktiviteten. Som kompensation kan du vælge, at eleverne skal spille med lidt mere betænkningstid i kondiskakken - de er sikkert heller ikke i så god form som unge elever..! Der kæmpes i de til lejligheden opfundne "3 kendte olympiske skakdiscipliner":
I de to første discipliner giver en sejr 5 point. I den sidste disciplin giver hvert rigtigt svar 3 point. Inddel eleverne i to ca. lige store hold, således at holdene er fysisk og skakligt lige stærke. Holdene kaldes Springerne og Løberne.
De to hold skal spille mod hinanden på et demobræt. Der spilles med skakur, og hvert hold har en betænkningstid på 12 min. Der spilles med tryk på uret og altså ikke med rørt brik m.m. For at få lidt kondi ind i skakken skal spillerne, før de må trække, ned og runde en genstand som f.eks. en stol, der er placeret 5-7 meter væk fra demobrættet. Dette gør disciplinen hård, da det oftest er svært at koncentrere sig, når man er lidt forpustet! Kampen starter ved at du starter skakuret, hvorefter den første spiller fra Springerholdet skal løbe en tur ned forbi genstanden, der står 5-7 meter væk og tilbage til brættet, hvorefter han endelig må udføre sit træk. Inden han går bag i køen på Springerholdet for at afvente, at det bliver hans tur igen, trykker han på skakuret, så Løberholdets tid sættes i gang. Det er samtidig signalet til Løberholdets mand om, at komme ud af starthullerne, da han jo skal ned og runde samme genstand, før han kan komme tilbage og udføre trækket. Når dette er sket, trykkes uret ned, og Springerholdets næste mand skal samme tur igennem osv. Da tiden går imens, er det ikke uvæsentligt om man løber eller snegler sig afsted. Bevæger man sig for langsomt, taber man ganske enkelt på tid! Der er 5 point til vinderholdet. 3 point til hvert af holdene ved uafgjort.
De to hold har hver fem sæt brikker og tre minutter til at lave så høj en konstruktion af skakbrikkerne, som de kan. Holdene stabler brikkerne samtidig, og når de tre minutter er gået, har det hold med den højeste konstruktion på målingstidspunktet vundet! Der er 5 point til vinderholdet. 3 point til
hvert af holdene ved lige høj konstruktion. Holdene sidder i to lejre, og du stiller et spørgsmål henvendt til begge holdene, hvorefter de har lidt tid til at diskutere deres bud på et rigtigt svar i gruppen. Når du siger Klar-parat-svar, skal hvert af holdene komme med deres bud på et lille stykke papir, du udleverer til dem. Spørgsmål 1 Stil følgende stilling op på demobrættet. Hvad kalder man en sådan mat? Diagram 20.1 Løsning: Kvalt mat! Points: 5 points for rigtigt svar! Spørgsmål 2 Nævn så mange skakrim, remser og lignende som muligt! Nogle løsninger: En springer på randen er altid på spanden! En binding er som en pistol for din tinding! Sørg for din rokade før der blir ballade! To points for hver sætning! Spørgsmål 3 Hvilke slags bindinger findes der? Hvilke slags gafler findes der? Løsning: Almindelige bindinger og kongebindinger! Bondegafler og springergafler! (Tårne og løbere spidder!) To points for hver rigtigt svar! Spørgsmål 4: Her er der egentlig ikke tale om et spørgsmål, men en opgave. Holdene har fem minutter til at lave en matopgave i så mange træk som muligt. Holdet skal angive i hvor mange træk, der er mat. Der skal siges "skak" hele tiden, og der skal være en mening med skakkerne. Ligeledes skal modstanderen spille det bedste forsvar. Løsning: Du eller din hjælper skal rundt og tjekke opgaverne. I opgaven om at konstruere en mat i flest træk får det holdet, der efter din vurdering klarer sig bedst fem points. Det hold, der har flest point, har vundet. Er der ligestilling vinder det hold, der kan gætte, hvilket skonummer du bruger! Præmien kunne f.eks. være sodavand til hele holdet både det tabende og vindende, men hvor det vindende vælger først. Lad holdene klappe ad hinanden når præmierne overrækkes! Næste lektion er en lappelektion, som du sammensætter på baggrund af de indtryk af elevernes skakviden, som du har fået under olympiaden! Der skal spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Partierne noteres. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. Sammensæt næste gangs lappelektion ud fra dagens indtryk! |