Lektion 2
Sæt mat ikke pat!
- Mat
- Pat og remis
- Konge + dronning + tårn mod konge
- Konge + dronning mod konge
- Parøvelse
Sidste lektion
Dagens lektion
Mat
Mat
Ikke mat endnu!
Remis
Pat
Konge + dronning + tårn mod konge
Rækkematter
Konge + dronning mod konge
Huset
Stillingen efter 7. træk
Pat
Partræning i mat med konge og dronning
Næste lektion |
Sidste lektions
indhold: I dag skal det handle om mat og pat. Endvidere skal der øves simple matter på demobrættet. Man er mat, når ens konge står i skak, og man:
Diagram 2.1 Sort er mat
Diagram 2.2 sort er ikke mat: Remis, der giver ½ point til hver spiller, er når:
I diagram 2.3 er stillingen remis, da hvid ikke kan sætte mat med kun en løber: Diagram 2.3 Diagram 2.4 Den sorte konge er sat pat: Når man skal sætte mat med "konge + dronning + tårn mod konge" kan det gøres på følgende måde: Diagram 2.5 I stillingen har hvid besat både 7. og 8. række. Sorts konge står i skak på 8. række (pga. Tb8) og kan ikke flygte til 7. række (pga. Da7). Altså er sort mat. Diagram 2.6 Den mest effektive metode er at benytte sig af rækkematterne, hvilket vil sige, at man sætter den sorte konge mat række for række. Som udgangspunkt er sort rækkemat på 4. række (pga. Tb4). Nu kommer dronningen til hjælp og laver rækkemat på 5. Række: 1. Da5+, Kd6. Så slår tårnet til på 6. Række: 2. Tb6+, Ke7 Den sorte konge er fanget i matnettet efter: 3. Da7+, Kd8 Nu afslutter tårnet den effektive manøvre: 4. Tb8++. Læg mærke til at den hvide konge slet ikke tager del i matsætningen, da han jo har rigeligt med officerer til at gøre det for ham! Med "K + D mod konge" må den hvide konge dog også i aktion: Diagram 2.7 1. Kf5 For dronningen kan jo ikke sætte mat alene. 1. -, Kf7 2. Dc7+ Sort trænges nu væk fra både 6. og 7. Række: 2. -, Kg8 3. Kg6 Den hvide konge skal deltage aktivt i jagten på den sorte majestæt. 3. -, Kf8 4. Df7++. Endnu et eksempel: Diagram 2.8 Den mest effektive mat-metode med konge og dronning mod konge er ved at gøre den sorte konges "hus" mindre. Huset vil sige de felter kongen frit kan bevæge sig på. Et hus gøres mindre ved at tage enten linier eller rækker fra kongen eller endnu bedre: begge ting på én gang! I diagram 2.8 indleder hvid med 1. Db4 Der indskrænker sorts hus til indenfor 4. række og b-linien. 1. -, Ke5 2. Ke3 Det er som sagt vigtigt at få kongen med! 2. -, Kf5 3. De4+ Huset formindskes til indenfor 4. række og e-linien. 3. -, Kf6 4. Kf4 Igen skal kongen med. 4. -, Kg7 5. De6 Huset indskrænkes igen. 5. -, Kh7 6. Kg5 Og kongen skal med igen. 6. -, Kg7 7. Df6 Endnu en indskrænkning. 7. -, Kg8 - PAS NU PÅ! Diagram 2.9 Den sorte konge er nu kommet ud på randen, og så skal man passe på, at man ikke kommer til at sætte ham pat, altså spærre den sorte konge inde uden, at han er i skak. Derfor må man vente lidt med at få kongen med (8. Kg6), da det ville sætte sort pat. Altså: 8. De7, Kh8 Igen må vi passe på patten; denne gang har vi dog fået øje på et smuthul til den sorte konge på g8. 9. Kg6, Kg8 10. Dg7++. Afslutningsvis trænes "konge + dronning mod konge" to og to. Lad eleverne starte med tilfældige begyndelsesstillinger. Hjælp undervejs med gode råd hvis enkelte har problemer. De to spillere skiftes til at angribe (spille hvid) og forsvare (spille sort). Når eleverne mener at kunne teknikken, kan du afprøve dem i det. Hvis der er mange elever, kan det være en fordel at gøre dem, der kan det, til "løjtnanter", således at de også kan afprøve de andres viden, hvormed tid spares. I næste lektion skal eleverne lære enkle matter. |