hjem.gif (965 bytes)

Lektion 2

Sæt mat – ikke pat!

Sidste lektion

 

 

 

Dagens lektion

 

Mat

 

 

 

 

Mat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke mat – endnu!

 

 

 

 

 

Remis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pat

 

 

 

 

 

 

 

 

Konge + dronning + tårn mod konge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rækkematter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konge + dronning mod konge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huset

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stillingen efter

7. træk

 

 

 

 

 

 

 

 

Pat

 

 

 

Partræning i mat med konge og dronning

 

 

 

 

 

Næste lektion

Sidste lektions indhold:
  • Brættet
  • Brikkernes placering
  • Brikkernes værdi
  • Brikkernes gang.

I dag skal det handle om mat og pat. Endvidere skal der øves simple matter på demobrættet.

Man er mat, når ens konge står i skak, og man:

  • Ikke kan flytte sig, eller
  • Ikke kan sætte en brik imellem for skakken, eller
  • Ikke kan slå den brik, der giver skak.

Diagram 2.1

Sort er mat

L2.1.GIF (3909 bytes)

 

Diagram 2.2

sort er ikke mat:

L2.2.GIF (3963 bytes)

 

Remis, der giver ½ point til hver spiller, er når:

  • der kun er de to konger tilbage, eller
  • der er så få brikker, at hverken hvid eller sort kan sætte mat, el.
  • hvis den helt samme stilling opstår for tredje gang, eller
  • hvis de to spillere bliver enige om, at partiet skal ende remis, el.
  • hvis den ene konge bliver sat pat, hvilket vil sige, at kongen hverken står i skak eller kan rykke til hvor han ikke står i skak, samt at ingen af hans andre brikker kan rykkes.

I diagram 2.3 er stillingen remis, da hvid ikke kan sætte mat med kun en løber:

Diagram 2.3

L2.3.GIF (3720 bytes)

Diagram 2.4

Den sorte konge er sat pat:

L2.4.GIF (3948 bytes)

Når man skal sætte mat med "konge + dronning + tårn mod konge" kan det gøres på følgende måde:

Diagram 2.5

L2.5.GIF (3978 bytes)

I stillingen har hvid besat både 7. og 8. række. Sorts konge står i skak på 8. række (pga. Tb8) og kan ikke flygte til 7. række (pga. Da7). Altså er sort mat.

Diagram 2.6

L2.6.GIF (3919 bytes)

Den mest effektive metode er at benytte sig af rækkematterne, hvilket vil sige, at man sætter den sorte konge mat række for række. Som udgangspunkt er sort rækkemat på 4. række (pga. Tb4). Nu kommer dronningen til hjælp og laver rækkemat på 5. Række:

1. Da5+, Kd6.

Så slår tårnet til på 6. Række:

2. Tb6+, Ke7

Den sorte konge er fanget i matnettet efter:

3. Da7+, Kd8

Nu afslutter tårnet den effektive manøvre:

4. Tb8++.

Læg mærke til at den hvide konge slet ikke tager del i matsætningen, da han jo har rigeligt med officerer til at gøre det for ham!

Med "K + D mod konge" må den hvide konge dog også i aktion:

Diagram 2.7

L2.7.GIF (3846 bytes)

1. Kf5

For dronningen kan jo ikke sætte mat alene.

1. -, Kf7

2. Dc7+

Sort trænges nu væk fra både 6. og 7. Række:

2. -, Kg8 3. Kg6

Den hvide konge skal deltage aktivt i jagten på den sorte majestæt. 3. -, Kf8 4. Df7++.

Endnu et eksempel:

Diagram 2.8

L2.8.GIF (3813 bytes)

Den mest effektive mat-metode med konge og dronning mod konge er ved at gøre den sorte konges "hus" mindre. Huset vil sige de felter kongen frit kan bevæge sig på. Et hus gøres mindre ved at tage enten linier eller rækker fra kongen – eller endnu bedre: begge ting på én gang!

I diagram 2.8 indleder hvid med

1. Db4

Der indskrænker sorts hus til indenfor 4. række og b-linien.

1. -, Ke5 2. Ke3

Det er som sagt vigtigt at få kongen med!

2. -, Kf5 3. De4+

Huset formindskes til indenfor 4. række og e-linien.

3. -, Kf6 4. Kf4

Igen skal kongen med.

4. -, Kg7 5. De6

Huset indskrænkes igen.

5. -, Kh7 6. Kg5

Og kongen skal med igen.

6. -, Kg7 7. Df6

Endnu en indskrænkning.

7. -, Kg8

- PAS NU PÅ!

Diagram 2.9

L2.9.GIF (3857 bytes)

Den sorte konge er nu kommet ud på randen, og så skal man passe på, at man ikke kommer til at sætte ham pat, altså spærre den sorte konge inde uden, at han er i skak. Derfor må man vente lidt med at få kongen med (8. Kg6), da det ville sætte sort pat.

Altså:

8. De7, Kh8

Igen må vi passe på patten; denne gang har vi dog fået øje på et smuthul til den sorte konge på g8.

9. Kg6, Kg8

10. Dg7++.

Afslutningsvis trænes "konge + dronning mod konge" to og to.

Lad eleverne starte med tilfældige begyndelsesstillinger.

Hjælp undervejs med gode råd hvis enkelte har problemer. De to spillere skiftes til at angribe (spille hvid) og forsvare (spille sort).

Når eleverne mener at kunne teknikken, kan du afprøve dem i det. Hvis der er mange elever, kan det være en fordel at gøre dem, der kan det, til "løjtnanter", således at de også kan afprøve de andres viden, hvormed tid spares.

I næste lektion skal eleverne lære enkle matter.

top.gif (1043 bytes)