hjem.gif (965 bytes)

Lektion 17

Kombinationer IV

 

Sidste lektion

Definition

 

Afdækkerskak

 

 

 

Repetition

 

 

 

 

 

Overbelastning

 

 

 

 

 

 

 

Opgave om overbelastning

 

 

 

Løsning

 

 

 

Dagens lektion

 

 

 

 

 

 

 

Hold hovedet koldt

 

Det bedste forsvar er angreb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Generel afbytningsregler

 

 

 

 

Arbejdsark

 

 

 

 

 

Din rolle

 

Løsninger

 

 

 

 

 

 

Næste lektion

 

Efterfølgende aktivitet

 

Sidste gangs lektie var om overbelastning og afdækkerskakker.

Afdækkerskak er, når man flytter en brik, og derved åbner op for en bagvedstående brik, der så truer kongen og siger skak.

Med udgangspunkt i nedenstående stilling gennemgås begrebet afdækkerskak.

Diagram 17.1

Hvordan vinder hvid og hvad kalder man hvids træk?

1. Tc4 mat! med afdækkerskak – og dobbeltskak!

Overbelastning er, når en forsvarsbrik bliver belastet mere end den kan klare. Begrebet kan du repetere med udgangspunkt i nedenstående diagram 17.2. Spørg f.eks. om:

- Hvilken af de sorte brikker er overbelastet? (Sc6!)

- Hvordan trækker hvid og vinder i 3 træk? (Se løsning nedenfor)

- Hvad kalder man hvid første træk? (Afledning af Sc6!)

Diagram 17.2

Løsning:

1. Se7, Sxe7

2. Dd8+, Txd8

3. Txd8 mat!

Dagens lektie omhandler det at kunne forsvare sig, da man jo ikke altid kan angribe med 120 i timen og aldrig komme i defensiven. Selvom man er klubbens bedste skakspiller, kommer man altid ud for at skulle forsvare sig, hvilket også er en meget vigtigt kunst at mestre.

Nogle skakspillere foretrækker faktisk at stå presset gennem det meste af et skakparti for derefter at slå kontra til allersidst og løbe af med sejren!

Det er en styrke at kunne forsvare sig godt og tappert, for partiet er jo som bekendt først slut, når det sidste træk er trukket. Ikke før! Det er godt at huske på, næste gang man kæmper med ryggen mod muren!

Når man er presset af modstanderen og skal forsvare sig, er der kun én ting at gøre: Stay cool! Holder man ikke hovedet koldt, kan man ikke se eventuelle forsvarsmuligheder!

Det bedste forsvar er angreb, hvilket både følgende eksempel og opgavearket er beviser på.

Diagram 17.3

Sort har spillet Dd1+ - er der noget forsvar i stillingen?

- Ja! 1. Te1 redder hvid!

En god generel regel er, at man under pres skal forsøge at bytte angribende brikker af. Modstanderens angreb mister oftest meget power, hvis der f.eks. ikke er dronninger på brættet.

En anden regel er, at hvis man materielt foran, er det en god ide at bytte brikker af. Hvis man derimod er bagud, skal man forsøge at holde gryden i kog ved at holde så mange brikker på brættet som overhovedet muligt – dét er nemlig med til at gøre det hele mere forvirrende for modstanderen!

Uddel ’Stay cool og forsvar dig’ – arbejdsark – lek: 17 med opgaver, som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen.

Når opgaverne er løst, gennemgår to af eleverne opgaverne på tavlen, hvor de skal redegøre for alle de gafler og bindinger, de har fundet. Såfremt der er tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt.

I sidste ende spiller du selvfølgelig en aktiv rolle, således at alle elever får en fornemmelse af, at man aldrig skal give op, før der er sat mat, og partiet er endeligt færdigt. Det gælder ligeledes om at holde hovedet koldt i de svære situationer.

Løsninger til ’Stay cool og forsvar dig’:

  1. Le7! redder sort!
  2. fxg3+ e.p. !
  3. Te7! med dronningegevinst da hvid ellers går mat i bunden!
  4. Lg3! truer dronningen og dækker Tb8.
  5. Txd6! ikke fxe5?, da hvid efter en skak på f7 vinder tårnet tilbage, og dermed kommer til at føre med en officer!
  6. 0-0+! Og pludselig går hvid mat!

Næste lektion vil handle om slutspil og er den første i en lektionsrække på fire, der indgående arbejder med begreber og teknikker i slutspillet.

Spil et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt brik og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

top.gif (1043 bytes)