hjem.gif (965 bytes)

Lektion 16

Kombinationer III

 

Sidste lektion

Spørgsmål til eleverne

 

 

 

 

Ofre

 

 

 

 

 

Løsninger

 

 

 

 

 

 

Dobbelttrusler

 

 

Løsning

Dagens lektion

Definition på afdækkerskak

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

Overbelastning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbejdsark

 

Vælg to elever

 

Din rolle

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

 

 

Efterfølgende aktiviteter

 

Sidste gangs lektie var om ofre og dobbelttrusler.

Spørg eleverne om de kan huske, hvad der blev gennemgået sidste gang. Brug f.eks. nedenstående diagrammer til repetition.

Diagram 16.1

Hvordan trækker hvid og sætter mat i fire træk?

Løsninger:

1. Txe7+, Kxe7 1. Txe7, Kf8

2. De3+, Kf8 2. Lh6+, Kg8 (2. -, Kxe7 3. De3 mat!)

3. Lh6+, Kg8 3. Tg4 mat!

4. Tg4 mat!

Diagram 16.2

Hvordan kan hvid lave en dobbelttrussel?

1. Kf4 truer både Sf3 og La5.

Dagens lektie handler om afdækkerskakker og overbelastning.

En afdækkerskak er, når man flytter en brik og derved åbner op for, at en sine egne brikker, der siger skak.

Diagram 16.3

Hvid kan vinde med en afdækkerskak: 1. Le6+!

Overbelastning er dagens andet tema. F.eks. kan en dronning blive overbelastet, hvis den skal dække for mange brikker for at holde sammen på stillingen, hvilket ikke er holdbart i længden. I eksemplet trækker hvid og vinder; hvordan?

Diagram 16.4

Løsning:

1. Dxc2 truer både mat på h7 og dronningen, som også falder da den skal passe på Te8. 1. Txe8 vinder en officer, men er kun det næstbedste svar.

Uddel "Afdækkerskak & belastning" – arbejdsark – lek: 16 med opgaver, som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen.

Når opgaverne er løst, gennemgår to eleverne opgaverne på tavlen, hvor de skal redegøre for afdækkerskak & overbelastning.

Såfremt der er usikkerhed og/eller tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt.

I sidste ende spiller du naturligvis en aktiv rolle, således at alle elever er helt på det rene med, hvad afdækkerskak og overbelastning dækker over.

Løsninger til opgavearket:

  1. La3+ (Afdækkerskak og sort vinder løberen på b2!)
  2. Td8+ (Overbelastning af det sorte tårn, hvorefter dronningen vindes!)
  3. Sxc7+ (Afdækkertræk, der vinder dronningen!)
  4. Txa8 (Overbelastning af tårnet på c8 og efter slag med dronningen på a8, sætter hvid mat i bunden!)
  5. Kf6+ (Afdækkerskak – en let opgave!)
  6. Txa5 (Overbelastning af Lc7, der resulterer i tab af springeren på e5 efter droningafbytning på a5!)

Nu skal der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

  top.gif (1043 bytes)