hjem.gif (965 bytes)

Lektion 15

Kombinationer II

 

Sidste gang

Spørgsmål til eleverne

 

Familieskak

 

 

 

Eksempel til demobrættet om familieskak

 

 

 

 

Repetition

 

 

 

 

Bindinger

 

 

 

 

 

Løsninger

 

 

 

 

 

 

Intentionen

 

 

Dagens lektie

 

 

Definition på at ofre

 

 

 

 

Eksempel på offer

 

 

 

Løsning

 

 

 

Dobbelttrusler

 

 

 

 

 

Opgave til demobrættet

 

 

 

Løsning

 

 

Arbejdsark

 

Evaluering

 

 

 

 

Løsninger

 

 

 

God tid?

 

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

 

Næste lektion

 

Efterfølgende aktivitet

 

NB

 

Sidste lektion var om gafler og bindinger.

Hør evt. eleverne i hvilke slags bindinger og gafler, der findes?

  • Almindelige- og kongebindinger!
  • Bonde- og kongebindinger!

Som repetition af begrebet familieskak kan du bruge følgende eksempel, hvor hvid og sort kan vinde hver deres dronning:

Diagram 15.1

Hvid: 1. Sxc7+

Sort: 1. Se2+

Som repetition af bindinger skal eleverne i fællesskab redegøre for kongebindinger og almindelige bindinger ud fra nedenstående stilling, der stilles op på demobrættet:

Diagram 15.2

Hvid:

Le4 binder Sc6 (almindelig binding)

Lg5 binder Sf6 (kongebinding)

Dh4 binder bonden på h6 (almindelig binding)

Sort:

Da5 binder Sc3 (kongebinding)

Lg4 binder Sf3 (almindelig binding)

Tanker om kombinationer:

Formålet med kombinationsøvelserne er, at eleverne får åbnet øjnene for alle de muligheder, der opstår i et skakparti. Derigennem skulle det gerne blive en naturlighed for elverne at søge efter kombinationsmulighederne og udnytte dem, når lejligheden byder sig.

Normalt er gafler, bindinger og kombinationer tit afgørende for, om man forlader brættet med en gevinst eller med et nederlag! Denne lektion udvider repertoiret af fælder og andre lumske tricks, der skal gøre det af med modstanderen. I dag skal der dreje sig om ofre og dobbelttrusler!

At ofre er at give noget. Når man ofrer i skak tabes i første omgang materiale, men det betyder jo intet, hvis man 10 træk senere har sat modstanderen mat. Begrebet ’offer’ kan gennemgås med udgangspunkt i nedenstående stilling.

Diagram 15.3

Hvid trækker og sætter mat i tre træk, hvordan?

  1. Dxh7+
  2. Hvid ofrer dronningen!

    1. -, Kxh7

  3. Th4+, Kg8
  4. Th8 mat!

Dagens andet tema/skakbegreb er Dobbelttrusler. Laves et skaktræk, der truer to ting, er det en dobbelttrussel. Det kan f.eks. være en dronning, der truer både et tårn og mat.

Følgende stilling er en opgave til demobrættet, hvor både hvid og sort kan vinde materiale med en dobbelttrussel:

Diagram 15.4

Løsning:

Hvid: De8+ vinder Tc6

Sort: Dd4+ vinder Ta1

Uddel ’Ofre & dobbelttrusler’ – arbejdsark – lek: 15 med opgaver som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen.

Når opgaverne er løst, gennemgår to af eleverne opgaverne på tavlen, hvor de skal fremlægge løsningerne på opgaverne samt redegøre for hvilke temaer, der er tale om i hver opgave. Er der usikkerhed og/eller tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt. Du retter naturligvis evt. misforståelser.

Løsninger til opgavearket:

  1. Dxh5+ Offer og sort går mat med enten Lf7++ eller Dxf7++
  2. Txh6+ Offer med mat i næste træk med Dh6++
  3. Te8+ Offer der efterfølges af Td8++
  4. Td4 Dobbelttrussel, truer både Db4 og Sf4
  5. Th5+ Offer efterfulgt af Df6++
  6. De5 Dobbelttrussel, truer både Sd5 og Lg5

Er der stadig god tid, kan du slutte af med følgende lille opgave, hvor hvid trækker og sætter mat i 3 træk.

Diagram 15.5

 

Løsning:

  1. Se7+, Kh8
  2. Dxh7+, Kxh7
  3. Th3 mat!

I forlængelse af denne lektions opgaver om dobbelttrusler, omhandler næste lektion bl.a. afdækkerskakker, der i lighed med dobbelttrusler også er en slags "to trusler i én".

Der spilles et parti i turneringen. Partierne noteres. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

Kopier arbejdsark til næste gang.

top.gif (1043 bytes)