hjem.gif (965 bytes)

Lektion 14

Kombinationer I

 

Sidste lektion

 

Magnetmat

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål til eleverne

 

 

Intentionen

 

 

 

 

Dagens lektion

 

 

 

Definition på gafler

 

 

Bondegaffel

 

 

 

 

 

 

Bondegaffel

 

 

 

 

Springergafler

 

Familieskak

 

 

 

 

 

 

 

 

Bindinger

 

 

 

 

Almindelige bindinger og kongebindinger

 

 

 

 

 

 

Bindinger ophæves

 

 

 

 

Eksempel på binding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgave til demobrættet med binding og offer

 

 

 

 

Løsning

 

 

Arbejdsark

 

Din rolle

 

 

 

 

 

Løsninger til opgavearket

 

 

Illustrativt parti til gennemspilning på demobrættet

 

 

Parti:

 

Nasser - Mbye

 

 

 

 

 

 

Mbye er grådig!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutstillingen mellem Mbye og Nasser v. OL i 1986

 

 

 

Næste lektion

 

Efterfølgende aktivitet

 

NB

 

Sidste lektion var om mat-temaer, og som repetition kan du bruge følgende opgave, hvor sort trækker og sætter mat i to træk.

Diagram 14.1

L14.1.GIF (5123 bytes)

Spørgsmål: Hvilket mat-tema er der tale om?

Svar: Magnetmat!

Tanker om kombinationer:

Målet med kombinationslektioner er, at eleverne får øjnene op for forskellige kombinationsmuligheder, der kan opstå i et skakparti. Det er ofte de samme mønstre eller kombinationer, der går igen i forskellige stillinger. Eller i hvert fald mønstre der ligner hinanden.

Gafler, bindinger og kombinationer generelt er ofte dét, der er afgørende for, om man forlader brættet som sejrherre eller som en slagen mand!

I dag er det gafler og bindinger der belyses. Og i de kommende tre lektioner gennemgås emner og begreber som ofre, afdækkerskakker, spidninger, dobbelttrusler m.m.

Gafler findes i mange forskellige afskygninger, men man kan dele dem op i bondegafler og springergafler.

Gafler betyder kort og godt, at man truer to eller flere brikker samtidig (ligesom en gaffel, der får fat i tre ærter!), og da man ikke kan dække dem begge mistes en af de truede brikker.

En bondegaffel kan opstå meget tidligt i partiet og være afgørende for resten af spillet.

Eksemplet i diagram 14.2 er kendt af de fleste skakspillere, der er kommet til at slå med den forkerte brik og har fået en bondegaffel på halsen. I stillingen har sort spillet 1. - Sxd5, 2. exe5 med officérsgevinst.

Diagram 14.2

L14.2.GIF (6086 bytes)

En anden type af gafler, der ses meget ofte, er springergafler. Springergafler er, når en springer truer to brikker på én gang.

Det gælder også familieskak (skak til både K og D), som er søgt illustreret i diagram 14.3, hvor hvid i trækket kan spille 1. Se6+

Diagram 14.3

L14.3.GIF (4819 bytes)

En binding betyder, at en brik er bundet. Løberen, tårnet og dronningen er de eneste, der kan binde andre brikker.

Bindinger er noget af det mest ubehagelige, der kan påføres en skakspiller. Man kan blive helt bundet op for til sidst næsten ikke at kunne rykke andet end svage træk.

Der findes to slags bindinger – almindelige bindinger og kongebindinger. I almindelige bindinger kan den bundne brik flyttes, selv om det så vil koste materiale. Derfor kan man heller ikke stole 100 % på en almindelig binding.

Kongebindinger kan derimod ikke brydes med det samme – der er den bundne brik 100 % fastholdt, da man ellers ville sættes sig selv i skak, hvilket jo er ulovligt.

Bindinger kan ophæves på følgende måde:

  • Flytte den brik, der står bag bindingen, f.eks. kongen.
  • Slå den brik, der er skyld i bindingen.
  • Sætte noget imellem den bundne brik og den af modstanderens brikker, der er skyld i bindingen!

Diagram 14.4

L14.4.GIF (6213 bytes)

I eksemplet binder den sorte Lb4 den hvide Sc3 – en kongebinding, så springeren kan ikke flytte.

Den hvide Lg5 binder Sf6 – en almindelig binding som kan ophæves, hvis det ønskes.

Diagram 14.5

L14.5.GIF (4662 bytes)

Løsning:

  1. Txb7+, Dxb7
  2. Sc6 Mat!

Uddel ’Gafler & bindinger’ – arbejdsark – lek: 14 med opgaver, som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen.

Når opgaverne er løst, gennemgår to af eleverne opgaverne på tavlen, hvor de skal redegøre for alle de gafler og bindinger, de har fundet. Er der usikkerhed og/eller tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt.

I sidste ende spiller du naturligvis en aktiv rolle ved at rette evt. fejl eller mangler hos eleverne.

Løsninger til opgavearket:

  1. e6+ (Bondegaffel!)
  2. e4+ (afdækkerskak og bondegaffel i én!)
  3. Sg6 (Springergaffel, Lb3 binder bonden på f7!)
  4. Lg2+ (Vinder den bundne dronning på g2!)
  5. Sc2 (Springergaffel!)
  6. Dxe7+, Kxe7 2. Sd5+ (Familieskak!)

Som afslutning på denne lektion om gafler & bindinger, kan du gennemspille dette lille instruktive parti, så eleverne kan se, at man ikke skal stole så meget på en almindelig binding, som Hr. Mbye gjorde.

Godt nok er en binding god, men når det ikke er en kongebinding, skal man ikke tro for meget på den!

Partiet blev spillet ved skakolympiaden i Dubai, 1986

Nasser – Mbye

  1. e4, e5
  2. Sf3, Sc6
  3. Lc4, d6
  4. Sc3, Lg4
  5. Binder Sf3.

  6. h3, Lh5?
  7. Sort laver en fejl ved at sætte løberen på h5. Han tænker ikke på, at springerne jo godt kan flytte, da der jo ikke er tale om en kongebinding.

  8. Sxe5!, Lxd1
  9. Sort gør den fejl at snuppe dronningen uden at tænke sig meget om. Dette er et offer – noget næste lektion omhandler.

    I stedet skulle han have spille følgende: 5. - , Sxe5 6. Dxh5, Sxc4 7. Db5+, Dd7 8. Dxc4, og sort har kun tabt en bonde. Han valgte dog at snuppe dronningen, hvilket han nok stadig ærgrer sig over! For nu får han virkelig både smadret kongestillingen og ørene i maskinen.

  10. Lxf7+, Ke7
  11. Sd5 mat!

Diagram 14.6

L14.6.GIF (5974 bytes)

Næste lektion omhandler bl.a. kombinationer, hvor der skal ofres materiale for at vinde mere materiale eller sætte mat.

Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

Arbejdsark til næste lektion kopieres.

 top.gif (1043 bytes)