Lektion 14
Kombinationer I
- Gafler: bondegafler, springergafler og familieskakker
- Bindinger: Kongebindinger og almindelige bindinger
- Arbejdsark
- Parti
Sidste lektion
Magnetmat
Spørgsmål til eleverne
Intentionen
Dagens lektion
Definition på gafler
Bondegaffel
Bondegaffel
Springergafler
Familieskak
Bindinger
Almindelige bindinger og kongebindinger
Bindinger ophæves
Eksempel på binding
Opgave til demobrættet med binding og offer
Løsning
Arbejdsark
Din rolle
Løsninger til opgavearket
Illustrativt parti til gennemspilning på demobrættet
Parti:
Nasser - Mbye
Mbye er grådig!
Slutstillingen mellem Mbye og Nasser v. OL i 1986
Næste lektion
Efterfølgende aktivitet
NB |
Sidste lektion var om mat-temaer, og som repetition kan du bruge følgende opgave, hvor sort trækker og sætter mat i to træk. Diagram 14.1 Spørgsmål: Hvilket mat-tema er der tale om? Svar: Magnetmat! Tanker om kombinationer: Målet med kombinationslektioner er, at eleverne får øjnene op for forskellige kombinationsmuligheder, der kan opstå i et skakparti. Det er ofte de samme mønstre eller kombinationer, der går igen i forskellige stillinger. Eller i hvert fald mønstre der ligner hinanden. Gafler, bindinger og kombinationer generelt er ofte dét, der er afgørende for, om man forlader brættet som sejrherre eller som en slagen mand! I dag er det gafler og bindinger der belyses. Og i de kommende tre lektioner gennemgås emner og begreber som ofre, afdækkerskakker, spidninger, dobbelttrusler m.m. Gafler findes i mange forskellige afskygninger, men man kan dele dem op i bondegafler og springergafler. Gafler betyder kort og godt, at man truer to eller flere brikker samtidig (ligesom en gaffel, der får fat i tre ærter!), og da man ikke kan dække dem begge mistes en af de truede brikker. En bondegaffel kan opstå meget tidligt i partiet og være afgørende for resten af spillet. Eksemplet i diagram 14.2 er kendt af de fleste skakspillere, der er kommet til at slå med den forkerte brik og har fået en bondegaffel på halsen. I stillingen har sort spillet 1. - Sxd5, 2. exe5 med officérsgevinst. Diagram 14.2 En anden type af gafler, der ses meget ofte, er springergafler. Springergafler er, når en springer truer to brikker på én gang. Det gælder også familieskak (skak til både K og D), som er søgt illustreret i diagram 14.3, hvor hvid i trækket kan spille 1. Se6+ Diagram 14.3 En binding betyder, at en brik er bundet. Løberen, tårnet og dronningen er de eneste, der kan binde andre brikker. Bindinger er noget af det mest ubehagelige, der kan påføres en skakspiller. Man kan blive helt bundet op for til sidst næsten ikke at kunne rykke andet end svage træk. Der findes to slags bindinger almindelige bindinger og kongebindinger. I almindelige bindinger kan den bundne brik flyttes, selv om det så vil koste materiale. Derfor kan man heller ikke stole 100 % på en almindelig binding. Kongebindinger kan derimod ikke brydes med det samme der er den bundne brik 100 % fastholdt, da man ellers ville sættes sig selv i skak, hvilket jo er ulovligt. Bindinger kan ophæves på følgende måde:
Diagram 14.4 I eksemplet binder den sorte Lb4 den hvide Sc3 en kongebinding, så springeren kan ikke flytte. Den hvide Lg5 binder Sf6 en almindelig binding som kan ophæves, hvis det ønskes. Diagram 14.5 Løsning:
Uddel Gafler & bindinger arbejdsark lek: 14 med opgaver, som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen. Når opgaverne er løst, gennemgår to af eleverne opgaverne på tavlen, hvor de skal redegøre for alle de gafler og bindinger, de har fundet. Er der usikkerhed og/eller tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt. I sidste ende spiller du naturligvis en aktiv rolle ved at rette evt. fejl eller mangler hos eleverne. Løsninger til opgavearket:
Som afslutning på denne lektion om gafler & bindinger, kan du gennemspille dette lille instruktive parti, så eleverne kan se, at man ikke skal stole så meget på en almindelig binding, som Hr. Mbye gjorde. Godt nok er en binding god, men når det ikke er en kongebinding, skal man ikke tro for meget på den! Partiet blev spillet ved skakolympiaden i Dubai, 1986 Nasser Mbye
Binder Sf3. Sort laver en fejl ved at sætte løberen på h5. Han tænker ikke på, at springerne jo godt kan flytte, da der jo ikke er tale om en kongebinding. Sort gør den fejl at snuppe dronningen uden at tænke sig meget om. Dette er et offer noget næste lektion omhandler. I stedet skulle han have spille følgende: 5. - , Sxe5 6. Dxh5, Sxc4 7. Db5+, Dd7 8. Dxc4, og sort har kun tabt en bonde. Han valgte dog at snuppe dronningen, hvilket han nok stadig ærgrer sig over! For nu får han virkelig både smadret kongestillingen og ørene i maskinen. Diagram 14.6 Næste lektion omhandler bl.a. kombinationer, hvor der skal ofres materiale for at vinde mere materiale eller sætte mat. Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. Arbejdsark til næste lektion kopieres. |