Lektion 13
Mat-temaer II
- Mat på 7. række
- Løbermatten
- Magnetmatten
- Arbejdsark
- Parti
Sidste lektion
Dagens lektion
Sidste lektions matter Matten på 7. række
Løsning
Løbermatten
Løsning Magnetmatten
Løsning
Arbejdsark
Løsninger
Et lærerigt parti med Paul Morphy
Stilling efter 13. træk
Næste lektion
Efterfølgende aktivitet NB |
Sidste lektions indhold:
Indledningsvis repeteres matterne fra sidste gang, hvorefter tre nye matter præsenteres. Ligesom sidst skal der løses tilhørende arbejdsark. Afslutningsvis er der igen et lærerigt parti. Hjælp eleverne med at give eksempler på henholdsvis "mat i bunden", "matten på g7" og "den kvalte mat". Den første af de nye matter er "matten på 7. række". Denne mat ses, når den ene part får lov at besætte 7. række med sine tårne. Diagram 13.1 1. Te7+, Kd8 2. Tad7++ Den næste mat er "løbermatten". Denne mat er sjælden, men til gengæld flot og så er det et eksempel på, hvor stærkt at løberpar kan være: Diagram 13.2 1. La5+, Kb7(c8) 2. La6++ Til sidst er der "magnetmatten", der som regel er til stor overraskelse for modstanderen, da det er et virkelig flot offer: Diagram 13.3 1. Dxh7+ (sort suges ud på h7) 1. -, Kxh7 2. Th1+, Kg8 3. Th8++ Uddel Mat-temaer II arbejdsark lek: 13 som eleverne løser enten alene eller to og to. Opgaverne gennemgås efterfølgende på tavlen af to eller flere elever. Løsninger til arbejdsark:
Afslutningsvis vises et parti, som man kan lære meget af. Sort er Paul Morphy, en amerikaner der slog alle mestrene i Europa i 1800-tallet, men som siden forsvandt sporløst ud af historien, hvorfor man siden har hørt mange myter om ham. Hvid: Lichtenhein Sort: Paul Morphy Spillet i New York i 1852 1. e4, e5 2. Sf3, Sc6 3. d4 Såkaldt "Skotsk åbning", der efter over 100 år i dvale fra verdenseliten for alvor vågnede op i 1990erne blandt andet takket være VM Garri Kasparov. 3. -, exd4 4. Lc4 Hvid vil ikke have bonden igen, men derimod hellere hurtig udvikling. 4. -, Sf6 Sort vil dog også hellere udvikle end holde på bonden! 5. e5, d5 Morphy gør straks kampen indviklet! 6. Lb5, Se4 7. Sxd4, Ld7 Så ville hvid godt have bonden igen alligevel.
Diagram 13.4
Og hvid opgav, da han ikke længere kan udskyde matten. 01 Næste lektion er den første af en pakke på fire lektioner om kombinationer og kombinationsøvelser. Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. Kopier arbejdsark, Gafler & bindinger til næste gang. |