hjem.gif (965 bytes)

Lektion 13

Mat-temaer II

 

Sidste lektion

 

 

Dagens lektion

 

 

Sidste lektions matter

Matten på 7. række

 

 

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

 

 

 

 

 

Løbermatten

 

 

 

Løsning

Magnetmatten

 

 

 

 

 

 

 

 

Løsning

 

Arbejdsark

 

Løsninger

 

 

 

 

 

Et lærerigt parti med

Paul Morphy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stilling efter 13. træk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Næste lektion

 

Efterfølgende aktivitet

NB

 

Sidste lektions indhold:

  • Mat i bunden
  • Matten på g7
  • Den kvalte mat.

Indledningsvis repeteres matterne fra sidste gang, hvorefter tre nye matter præsenteres. Ligesom sidst skal der løses tilhørende arbejdsark. Afslutningsvis er der igen et lærerigt parti.

Hjælp eleverne med at give eksempler på henholdsvis "mat i bunden", "matten på g7" og "den kvalte mat".

Den første af de nye matter er "matten på 7. række". Denne mat ses, når den ene part får lov at besætte 7. række med sine tårne.

Diagram 13.1

L13.1.GIF (4764 bytes)

1. Te7+, Kd8 2. Tad7++

Den næste mat er "løbermatten". Denne mat er sjælden, men til gengæld flot – og så er det et eksempel på, hvor stærkt at løberpar kan være:

Diagram 13.2

L13.2.GIF (4807 bytes)

1. La5+, Kb7(c8) 2. La6++

Til sidst er der "magnetmatten", der som regel er til stor overraskelse for modstanderen, da det er et virkelig flot offer:

Diagram 13.3

L13.3.GIF (5068 bytes)

1. Dxh7+ (sort suges ud på h7) 1. -, Kxh7 2. Th1+, Kg8 3. Th8++

Uddel ’Mat-temaer II’ – arbejdsark – lek: 13 som eleverne løser enten alene eller to og to. Opgaverne gennemgås efterfølgende på tavlen af to eller flere elever.

Løsninger til arbejdsark:

  1. Dxg3+ og Lxg3++ (løbermatten)
  2. Dxg7+ og Txg7+ og Txh7+ og Ta-g7++ (mat på 7. række)
  3. Df8+ og Th8++ (magnetmatten)
  4. Df6+ og Lh6++ (løbermatten)
  5. Txg1+ og De1++ (mat i bunden)
  6. De8+ og Tgxg7+ og Txh7 og Tc-g7++ (mat på 7. række)
  7.  

    Afslutningsvis vises et parti, som man kan lære meget af.

    Sort er Paul Morphy, en amerikaner der slog alle mestrene i Europa i 1800-tallet, men som siden forsvandt sporløst ud af historien, hvorfor man siden har hørt mange myter om ham.

    Hvid: Lichtenhein

    Sort: Paul Morphy

    Spillet i New York i 1852

    1. e4, e5

    2. Sf3, Sc6

    3. d4

    Såkaldt "Skotsk åbning", der efter over 100 år i dvale fra verdenseliten for alvor vågnede op i 1990’erne blandt andet takket være VM Garri Kasparov.

    3. -, exd4

    4. Lc4

    Hvid vil ikke have bonden igen, men derimod hellere hurtig udvikling.

    4. -, Sf6

    Sort vil dog også hellere udvikle end holde på bonden!

    5. e5, d5

    Morphy gør straks kampen indviklet!

    6. Lb5, Se4

    7. Sxd4, Ld7

    Så ville hvid godt have bonden igen alligevel.

8. Sxc6, bxc6

9. Ld3, Lc5

I denne åbne stilling er Morphy bedre udviklet end Lichtenhein. Med tre aktive officerer mod kun en hvid - står sort bedst!

10. Lxe4, Dh4!

Hov! Pludselig truer Morphy mat på f2!

11. De2

Hvid må jo dække matten.

11. -, dxe4

12. Le3

Her bryder Lichtenhein en af de sunde regler (fra lektion 7):

"Sørg for din rokade, før der bliver ballade!"

Nu ruller Morphys maskine!

12. -, Lg4!

Med et slangebids hurtighed slår sort til!

13. Dc4

Hvid sætter nu sin lid til 14. Dxc6+, hvis Morphy skulle spille

13. -, Lxe3, men ak...

Diagram 13.4

L13.4.GIF (5562 bytes)

13. -, Lxe3!

Morphy har set længere end stakkels Lichtenhein...

14. Dxc6 dur jo ikke pga. følgende variant:

14. -, Ld7! 15. Dxa8, Ke7 16. g3

(16. Dxh8, Dxf2+ 17. Kd1, Lg4++)

16. -, Lxf2+! 17. Kxf2, e3+! 18. Ke1

(18. Kxe3, Dg5+ 19. Ke2, Txa8)

(18. Kg1, e2 og sort ender med en dronning ekstra - prøv selv!)

18. -, Db4+ 19. c3, Dxb2 20. Dxh8, Lg4!

Og hvid kan ikke længere undgå at blive mat, da der truer både med 21. Dc1++ og 21. De2++

14. g3, Dd8

15. fxe3

Eneste måde at vinde officeren tilbage på, da 15. Dxc6+, Ld7 efterlader hvid med en officer mindre. Men Lichtenhein skulle nok have affundet sig med den skæbne alligevel...

15. -, Dd1+!

16. Kf2, Df3+

17. Kg1

For at dække tårnet på h1, men det forkortede pinen i stedet:

17. -, Lh3!

Og Lichtenhein er udækkelig mat!

18. Dxc6+

En ’hævnskak’ (En symbolsk markering af fanen, før den falder til jorden...) har hvid dog!

18. -, Kf8

19. Dxa8+, Ke7

Og hvid opgav, da han ikke længere kan udskyde matten. 0–1

Næste lektion er den første af en pakke på fire lektioner om kombinationer og kombinationsøvelser.

Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

Kopier arbejdsark, ’Gafler & bindinger’ til næste gang.

top.gif (1043 bytes)