Lektion 12
Mat-temaer I
- Mat i bunden
- Matten på g7
- Den kvalte mat
- Arbejdsark
- Det Eviggrønne parti
Sidste lektion
Dagens lektion
Mat i bunden
Matten på g7
Den kvalte mat
Arbejdsark
Din rolle
Løsninger
Det Eviggrønne parti
Anderssen
Bonde for udvikling
Stilling efter 16. træk
Stilling efter 19. træk
Næste lektion Efterfølgende aktivitet NB! |
Sidste lektion var lappelektionen, hvor eleverne fik styr på alle de grundlæggende ting. Fundamentet blev dermed lagt for de kommende lektioner: I dag præsenteres tre af de mest almindelige matter. Derefter løses et arbejdsark. Den første mat, vi vil introducere, er "mat i bunden". Denne mat ses ofte, når man har glemt at lave et smuthul i rokaden til sin konge, f.eks. h-bonden frem til h3 eller h6. Diagram 12.1 1. De8+, Txe8 2. Txe8++ Dernæst introduceres "matten på g7", der også er en kendt mat. Matten opstår, når man ikke holder sit smuthul i rokaden dækket: Diagram 12.2 1. Dh6 med mat på g7 i samarbejde med løberen i næste træk lige meget, hvad sort stiller op. Til sidst vises "den kvalte mat". Navnet skyldes, at modstanderens konge bliver kvalt i sine egne brikker. Denne flotte mat bliver altid udført af en springer: Diagram 12.3 1. Sxf7+, Lxf7 2. Sxf7++ Uddel Mat-temaer I arbejdsark lek: 12 med opgaver, som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen. Når opgaverne er løst, gennemgår to af eleverne opgaverne på tavlen. De skal redegøre for alle de gafler og bindinger, de har fundet. Er der usikkerhed og/eller tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt. I sidste ende må du rette dem, hvis de skulle have taget fejl. Løsninger til arbejdsark:
Afslutningsvis vises følgende berømte parti, der er kendt som "Det Eviggrønne". Mesteren i partiet er den tyske skolelærer Adolph Anderssen, der levede i midten af sidste århundrede. Hvid: Adolph Anderssen Sort: J. Dufresne Spillet i Berlin i 1852 1. e4, e5 2. Sf3, Sc6 3. Lc4, Lc5 4. b4 Evansgambit en chancerig åbning, der giver hvid en hurtig udvikling for den ofrede bonde. 4. -, Lxb4 5. c3, La5 6. d4, exd4 7. 0-0 Hvid ofrer endnu en bonde for udvikling, men sort ignorerer det. 7. -, d3? Sort bør udvikle sig med 7. -, d6 8. Db3, Df6 9. e5, Dg6 Hvis sort spillede 9. -, Sxe5 ville hvid spille: 10. Te1, d6 11. Db5+ og vinde en officer. 10. Te1, Sge7 11. La3, b5 Der bliver spillet romantisk skak udvikling frem for materiale! 12. Lxb5, Tb8 13. Da4, Lb6 14. Sbd2, Lb7 15. Se4, Df5? Tidsspilde da den alligevel må væk i næste træk. 16. Lxd3, Dh5 Nu slår Anderssen til med et springeroffer: Diagram 12.4 17. Sf6+!, gxf6 18. exf6, Tg8 Springeren på e7 kan ikke reddes. 19. Tad1, Dxf3 Anderssen fyrer gevaldig op under bålet nu! Diagram 12.5 Sort truer mat på g2, men Anderssen har styr på sagerne: 20. Txe7+!, Sxe7 21. Dxd7!, Kxd7 22. Lf5+!, Ke8 23. Ld7+, Kf8 24. Lxe7++. Et virkelig underholdende parti, der er blevet en rigtig klassiker! Næste lektion handler om bl.a. løbermatten og magnetmatten! Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. Til næste gang kopieres arbejdsark! |