hjem.gif (965 bytes)

Lektion 12

Mat-temaer I

 

Sidste lektion

 

Dagens lektion

 

 

 

 

 

 

Mat i bunden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matten på g7

 

 

 

 

 

Den kvalte mat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbejdsark

 

 

 

 

Din rolle

 

 

 

Løsninger

 

 

 

Det Eviggrønne parti

 

Anderssen

 

 

 

 

 

Bonde for udvikling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stilling efter 16. træk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stilling efter 19. træk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Næste lektion

Efterfølgende aktivitet

NB!

 

Sidste lektion var lappelektionen, hvor eleverne fik styr på alle de grundlæggende ting. Fundamentet blev dermed lagt for de kommende lektioner:

I dag præsenteres tre af de mest almindelige matter. Derefter løses et arbejdsark.

Den første mat, vi vil introducere, er "mat i bunden". Denne mat ses ofte, når man har glemt at lave et smuthul i rokaden til sin konge, f.eks. h-bonden frem til h3 eller h6.

Diagram 12.1

L12.1.GIF (4936 bytes)

1. De8+, Txe8 2. Txe8++

Dernæst introduceres "matten på g7", der også er en kendt mat. Matten opstår, når man ikke holder sit smuthul i rokaden dækket:

Diagram 12.2

L12.2.GIF (4961 bytes)

1. Dh6 med mat på g7 i samarbejde med løberen i næste træk lige meget, hvad sort stiller op.

Til sidst vises "den kvalte mat". Navnet skyldes, at modstanderens konge bliver kvalt i sine egne brikker. Denne flotte mat bliver altid udført af en springer:

Diagram 12.3

L12.3.GIF (5083 bytes)

1. Sxf7+, Lxf7 2. Sxf7++

Uddel ’Mat-temaer I’ – arbejdsark – lek: 12 med opgaver, som eleverne løser hver for sig eller to og to sammen.

Når opgaverne er løst, gennemgår to af eleverne opgaverne på tavlen. De skal redegøre for alle de gafler og bindinger, de har fundet.

Er der usikkerhed og/eller tvivl i gruppen, diskuterer eleverne det indbyrdes for sammen at afgøre, hvad der er rigtigt. I sidste ende må du rette dem, hvis de skulle have taget fejl.

Løsninger til arbejdsark:

  1. De8+ (mat i bunden)
  2. Th1+ og Te8++ eller omvendt! (mat i bunden)
  3. Te8+ og Dg7++ (mat på g7)
  4. Dxh7+ og Th4++ (mat på randen – samme som i bunden)
  5. Dg8+ og Sf7++ (kvalt mat)
  6. Td8+ og Sf7+ og Sh6+ og Dg8+ og Sf7++ (kvalt mat)

Afslutningsvis vises følgende berømte parti, der er kendt som "Det Eviggrønne". Mesteren i partiet er den tyske skolelærer Adolph Anderssen, der levede i midten af sidste århundrede.

Hvid: Adolph Anderssen

Sort: J. Dufresne

Spillet i Berlin i 1852

1. e4, e5

2. Sf3, Sc6

3. Lc4, Lc5

4. b4

Evansgambit – en chancerig åbning, der giver hvid en hurtig udvikling for den ofrede bonde.

4. -, Lxb4

5. c3, La5

6. d4, exd4

7. 0-0

Hvid ofrer endnu en bonde for udvikling, men sort ignorerer det.

7. -, d3?

Sort bør udvikle sig med 7. -, d6

8. Db3, Df6

9. e5, Dg6

Hvis sort spillede 9. -, Sxe5 ville hvid spille: 10. Te1, d6 11. Db5+ og vinde en officer.

10. Te1, Sge7

11. La3, b5

Der bliver spillet romantisk skak – udvikling frem for materiale!

12. Lxb5, Tb8

13. Da4, Lb6

14. Sbd2, Lb7

15. Se4, Df5?

Tidsspilde da den alligevel må væk i næste træk.

16. Lxd3, Dh5

Nu slår Anderssen til med et springeroffer:

Diagram 12.4

L12.4.GIF (5869 bytes)

17. Sf6+!, gxf6

18. exf6, Tg8

Springeren på e7 kan ikke reddes.

19. Tad1, Dxf3

Anderssen fyrer gevaldig op under bålet nu!

Diagram 12.5

L12.5.GIF (5628 bytes)

Sort truer mat på g2, men Anderssen har styr på sagerne:

20. Txe7+!, Sxe7

21. Dxd7!, Kxd7

22. Lf5+!, Ke8

23. Ld7+, Kf8

24. Lxe7++.

Et virkelig underholdende parti, der er blevet en rigtig klassiker!

Næste lektion handler om bl.a. løbermatten og magnetmatten!

Der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil.

Til næste gang kopieres arbejdsark!

top.gif (1043 bytes)