Lektion 10
Skakløb!
- Poster
- Opgaver
- Løsning af 3 kodeord
- Præmieoverrækkelse
Sidste lektion
Skakløb
Intentionen Anderledes skak
Du skal bruge skakløbet!
En hjælper tak!
Yngre elever
Voksne elever
Sælg aktiviteten
Undervisning fra lektion 1?
Alle skal overleve!
Drejebogen
Før løbet
Hæng 6 poster op
De hvide bogstaver
De sorte bogstaver
Lav to hold
Løbet starter
Løsning af post = bogstav Post 1
Opgave
Løsning Post 2
Udgangsstillingen i opgave 2
Opgave 3
Løsning
Opgave 4
Løsning Post 4
Opgave om en passant
Opgave 5
Løsning
Opgave 6
Løsning
Post 5
Løsning
Post 6 Opgave 8
Løsning
Opgave 9
Løsning
Holdene arbejder sammen i den afsluttende fællesopgave
Kodeord
Præmieoverrækkelse
Klap klap! Næste lektion
Efterfølgende aktivitet
Runners |
Repetition af sidste lektion og de foregående er inkluderet i skakløbet. Dagens lektion er ikke som de foregående 9, da strukturen er brudt op i forhold til de hidtidige lektioner og erstattet af et skakløb. Tanker med skakløbet: Skakløbet er en anderledes måde at lære skak på. Elever, der ikke er helt så stærke skakmæssigt, er måske gode til at bevæge sig, og i et sådan skakløb kan de så revanchere sig lidt. For dig som træner, skulle løbet gerne give et indblik i, om eleverne har forstået indholdet af de indtil nu gennemgåede lektioner. De indtryk, du får af elevgruppen og deres skakmæssige niveau, ligger til grund for de valg, du skal foretage forud for den næste lektion, der er en repetitionslektion, hvor eventuelle mangler i elevernes viden og kunnen kan udbedres. Det er en klar fordel, hvis du har en hjælper til rådighed denne dag, da det kan være lidt vanskeligt at stille spørgsmål og opgaver til to grupper på en gang! Yngre elever synes helt klart, at et skakløb er en spændende aktivitet, og de går op i det med liv og sjæl. Underviser du en ældre gruppe af spillere, bør du nok ændre lidt på aktiviteten. Du kan godt stille spørgsmålene, men f.eks. bare uddele bogstaverne da det ikke er sikkert, at voksne gider at okse rundt og hente poster, som de yngre elever jo gerne vil. Sælg dagens spændende aktivitet i positive vendinger - som en anderledes skaklektion, langt fra normal skakundervisning. Da det jo ikke er sikkert, at du begyndte at undervise eleverne fra lektion 1, vil der givetvis være nogle spørgsmål, som eleverne ikke umiddelbart kan svare på. Men grundlæggende skal de kunne svare på spørgsmålene, da opgaverne svarer til det niveau, som eleverne gerne skulle befinde sig på om de har haft alle lektionerne eller ej! Eleverne må ikke krydse veje eller andre risikofyldte steder, da skakløbet skal kunne gennemføres med alle elever i behold! Her kommer drejebogen til selve skakløbet, og det skal her understreges, at det kun er et forslag til et skakløb. Hvis det skal bruges som aktivitet på de samme personer i flere omgange, skal det for spændingens skyld anbefales, at der som minimum laves nye bogstaver og kodeord. Før skakundervisningen og selve skakløbet kan komme i gang, skal du kopiere bogstaverne (se de følgende sider) og klippe dem ud af kopien. Saml seks plasticlommer med et sort og et hvidt bogstaver i hver. Disse plasticlommer hænges op forskellige steder, f.eks. i skolegården eller umiddelbart nær spillestedet. Rækkefølgen af bogstaverne er underordnet. Det hvide hold får: V, T, R, K, A og K Det sorte hold får: S, S, E, J, O og ! Inddel eleverne i to ca. lige store hold, således at holdene er både fysisk og skakligt lige stærke. Holdene kaldes sort og hvid. (Finder du det farveløst, er du velkommen til at kalde dem noget andet!) Løbet starter med, at de to hold hver får en opgave hvid begynder med post 1 og sort med post 6. Når et hold har løst den stillede opgave, er belønningen, at du fortæller, hvor postens bogstav er ophængt, hvorefter hele holdet skal løbe ud og hente deres bogstav ved den pågældende post. Når holdet har fundet bogstavet, returnerer de til klasselokalet, hvor de får stillet en ny opgave osv. Opgave 1 = Post 1 Stil brikkerne op på et bræt. Spørgsmål: Hvor mange point er brikkerne værd? Diagram 10.1 2 dronninger: 18 p. 3 tårne: 15 p. 4 løbere: 12 p. 1 springer: 3 p. 7 bønder: 7 p. I alt 55 point Opgave 2 = Post 2 Eleverne skal spille sort og demonstrere, at de forstår principperne i at spille K + T mod K. Sort trækker vær opmærksom på, at det første sorte træk skal være et ventetræk! Diagram 10.2 Holdet skal spille sort og sætte hvid mat på nogenlunde fornuftig vis derunder at det første træk er et ventetræk. Opgave 3 + 4 = Post 3 Spørgsmål: Hvornår blev det mekaniske skakur brugt første gang?
B) 1883 Spørgsmål: Hvor blev skakuret første gang brugt?
A) London Opgave 5 + 6 = Post 4 Diagram 10.3 Spørgsmål: Hvid slår bonden på g5 en passant, hvordan skal dette noteres? hxg6 e.p. ! Spørgsmål: Nævn mindst 3 af de 5 første sunde regler i
skak Opgave 7 = Post 5 Spørgsmål: Hvad hedder centrumsfelterne, og hvorfor er centrum vigtig? (Løses uden bræt!) d4, e4, d5, e5 & Det er vigtigt at kontrollere centrum, da det man herfra kan styre/kontrollere spillet bedst muligt osv. Opgave 8 + 9 = Post 6 Spørgsmål: Hvad betyder det at se spøgelser? Løsning: At se spøgelser er, når man f.eks. tror, at der er noget farligt i stillingen, men der ikke er noget som helst at være nervøs for. Det er altså kun spøgelser, man ser! Spørgsmål: Hvordan trækker hvid og sætter mat hurtigst muligt? (1 træk) Diagram 10.4 0-0-0! Selv om der står en løber på a2, må hvid gerne rokere, da han jo ikke rykker sin konge over et truet felt! Når begge hold har løst alle opgaverne og hentet alle bogstaverne hjem, skal de arbejde om at sætte bogstaverne sammen i en betydningsfuld sammenhæng: Fra det hvide hold: V, T, R, K, A og K Fra det sorte hold: S, S, E, J, O og ! Kodeordene er: Skak er sjovt! Vinderne er det hold, der kom først igennem alle de stillede opgaver og fandt alle bogstaverne. Præmien er f.eks. en plade chokolade til hver af holdene til deling mellem alle holdets medlemmer. Der skal naturligvis også være præmie til det hold, der blev nr. 2. Den kunne passende være af samme slags, som blev givet til vinderholdet, da begge hold jo har været med til at løse gåden og lave kodeordet. Lad holdene klappe af hinanden når præmierne overrækkes! Næste lektion er en lappelektion, som du sammensætter på grundlag af de indtryk af elevernes skakviden, som du har fået under og får umiddelbart efter dette skakløb. Nu skal der spilles et parti i klubturneringen. Der spilles med rørt brik og sluppet brik. Spillerne skal give hinanden hånden og ønske god kamp. De går samlet i gang, når du giver signal dertil. Send et par elever ud at indsamle plasticlommer m.m. (eller hent dem selv senere). |