Referat af hovedbestyrelsesmødet 24.-25. november 2001
Bilag: Budget 2002
Deltagere:
FU:
Ole Block (OB), Henrik Knudsen (HK), Harry Dalsø (HD) og Erik Mouridsen (EM).
Afbud
fra Lars Steffensen (LS)
1. HK Lars-Henrik Bech Hansen (LBH)
2. HK Niels Steen Larsen (NSL)
3. HK Brian Lorenzen (BL)
4. HK Frank Petersen (FP)
5. HK Ninna Brandes (NB)
6.
HK Aage Olsen (AO)
7.
HK Jens Riis (JR)
8. HK Torben Teimer (TT)
9. HK Per Christensen (PC)
Dagsorden:
1. Protokol
Godkendelse af referat af HB-referat fra 2.
september 2001
2. Reglementsændringer
Ændring af EMT-reglement
3. Regnskab & Budget,
herunder fastlæggelse af HB’s forslag til kontingent
på delegeretmødet 2002.
4. Næste møde. Fastlæggelse af
tid og sted.
5. Eventuelt
Formanden
bød velkommen til mødet og oplyste, at Lars Steffensen havde sendt afbud på
grund af sygdom.
Punkt 1 Protokol
HB
godkendte referatet med følgende bemærkning:
at offentliggørelsen af
afstemningen om Søren Bech Hansens æresmedlemskab var vedtaget af HB i påsken
og alligevel ikke med i referatet.
Punkt 2 Reglementsændringer
De
udsendte forslag fremgår af vedlagte bilag.
Forslagene
blev enstemmigt vedtaget.
Punkt 3 Regnskab og budget
HB
foretog en detaljeret gennemgang af det fremlagte budget.
Efter
en fyldig debat enedes HB om, at balancen i Unionens økonomi må tilvejebringes
ved at reducere udgifterne til informationsaktiviteter frem for en
kontingentstigning.
Der
foretoges afstemning om følgende enkeltpunkter:
Overnatningsudgifter for
Landsholdsklassen 2002.
Med
baggrund i budgetunderskuddet foreslog FU, at landsholdsklassen 2002 ikke
skulle have tilbudt hotelophold, men at der ydes et overnatningstilskud på kr.
150 pr. dag., svarende en budgetteret udgift på kr.10.000.
LBH
ønskede at bibeholde hotel til landsholdsklassen men en budgetteret udgift på
kr. 30.000.
For
forslaget fra LBH stemte LBH, AO, TT = 6
Imod
NSL, FP, NB, JR, PC, OB, HK, EM, HD = 9
Blank.
BL = 1
Der afsattes kr. 10.000 i budgettet til
at yde deltagerne i landsholdsklassen
2002 det skattefri overnatningstilskud på kr. 150 pr. dag.
Bevilling til Internationale
turneringer fra den Internationale Fond
Det
fremlagte budget indeholdt et beløb på kr.25.000 som tilskud til internationale
turneringer.
LBH
foreslog, at beløbet forhøjedes til kr. 45.000, idet der ville være mindst een
turnering mere end sædvanligt, da KSU ville afholde en ekstra turnering i
anledning af sit 75 års jubilæum.
For.
HD, TT, LBH, FP, AO, NB, BL, PC, NSL = 12
Imod.
Ingen
Blank.
HK, JR, OB, EM = 4
Forslaget
vedtaget.
Bevilling på kr. 45.000 til
Dame OL 2002 (HD)
For.
LBH, TT, HD = 5
Imod.
FP, AO, NB, PC, JR, NSL, OB, EM = 9
Blank.
BL, HK = 2
Forslaget
ikke vedtaget.
Fordeling af budgettet til pige-
og kvindeskak (HD)
Underskudsgaranti
kr. 5.000,00 til Pige DM og kr. 15.000,00 til OL hold hvis FTSADPOKS skaffer
resten.
Enstemmigt
vedtaget.
K Skak, Unionen betaler ikke
for deltagelse i K-skakkens
kongres i 2002 (LBH)
For.
LBH, AO, HD = 6
Imod.
TT, FP, BL, OB = 4
Blank. NB, PC, JR, HK, NSL, EM = 6
Forslaget
vedtaget.
Opgaveskak, samme forslag
som K-skak. (LBH)
Enstemmigt
vedtaget.
Skaklejre, ingen støtte til
ikke medlemmer at unionen, uændret budgetforslag (LBH)
For.
TT, LBH, NSL = 5
Imod.
FP, AO, NB, BL, PC, JR, HK, OB, EM = 10
Blank.
HD = 1
Forslaget
ikke vedtaget.
Budget for Vækstkonti
Aktivitet |
Budget |
Juniorinstruktion |
kr. 150.000 |
Øvrige aktiviteter |
|
Disponeres af hovedkredsene |
kr. 100.000 |
Disponeres af FU |
kr. 100.000 |
I alt |
kr. 350.000 |
Fordeling
til Hovedkredsene foretages med et grundbeløb på kr. 5.000, mens resten
fordeles efter medlemsantal, afrundet i hele tusinde kroner. (HK)
Om
budgetforslaget for vækstkonti
For
HD, TT, LHB, FP, AO, OB, NB, EM, HK, PC, BL = 14
Imod JR = 1
Blank
NSL =1
Forslaget
vedtaget.
Fordelingen
mellem hovedkredsene enstemmigt vedtaget.
Herefter
tog HB det samlede budget til efterretning.
Det
ændrede budget vedlægges som bilag. Der er ændret i opstillingsformen i forhold
til tidligere år. Sammenligningstallene er ændret i overensstemmelse hermed.
Punkt 4 Kommende møder
27.
januar 2002 i Fredericia,
29.
marts 2002 i Greve,
31.
august - 1. september 2002 på Snaptun Færgegaard, Horsens.
Punkt 5 Eventuelt
Ingen
bemærkninger under eventuelt.
§ 12 Betænkningstid
Nuværende formulering:
Normal
betænkningstid: Hvis andet ikke er fastsat i invitationen spilles med betænkningstiden
40 træk på 2 timer og derefter 20 træk i timen.
Anden
betænkningstid: I invitationen kan betænkningstiden fastsættes efter følgende
retningslinier:
Første
tidskontrol finder sted enten efter 2 timer eller 2½ times betænkningstid til
hver spiller.
Næstfølgende
tidskontroller finder sted efter yderligere 1 times betænkningstid pr. spiller.
Trækantallet
fastsættes således, at det gennemsnitlige antal træk pr. time ligger i
intervallet 16-23 træk.
Opsparet
tid kommer senere træk til gode.
Fremtidig
formulering:
Betænkningstiden skal
være angivet i invitationen og fastsættes efter følgende retningslinier:
Normal betænkningstid
Den korteste
betænkningstid er 2 timer til hver spiller til hele partiet.
Hvor der anvendes en
mellemliggende tidskontrol, fastsættes trækantallet således, at det
gennemsnitlige trækantal ligger i intervallet 16-23 træk pr time.
FIDE betænkningstid
Der kan alternativt
anvendes FIDE betænkningstid, p.t. 75 minutter til 40 træk, derefter 15
minutter til resten af partiet til hver spiller med tillæg af 30 sekunder pr.
træk fra træk 1 eller 1½ time til hele partiet med tillæg af 30 sekunder pr.
træk fra træk 1.
§ 13 Supplerende regler for hurtigafslutning
Nuværende formulering:
a.
I invitationen fastsættes den samlede spilletid, som skal være mindst 5 timer.
b.
Partierne færdigspilles uden afbrud.
c.
Første del af betænkningstiden fastsættes efter regler angivet i § 12.
Restspilletiden efter næstsidste tidskontrol skal ligge i tidsintervallet 30-60
minutter pr. spiller plus opsparet betænkningstid.
d.
FIDE’s regler indeholder regler for færdigspil som hurtigskak.
Fremtidig
formulering:
I invitationen
fastsættes den samlede spilletid, som skal være mindst 4 timer.
Første del af
betænkningstiden fastsættes efter regler angivet i § 12. Restspilletid efter en
eventuel næstsidste tidskontrol skal ligge i tidsintervallet 15-60 minutter pr.
spiller plus opsparet betænkningstid.
FIDEs regler
indeholder regler for hurtigafslutning.
§ 37 Kandidatklassen
Nuværende formulering:
I
kandidatklassen deltager mindst 8 og højest 32 spillere.
Fremtidig
formulering:
I kandidatklassen
deltager mindst 8 og højest 64 spillere.
§ 42 Turneringssystem
Ny paragraf:
Der kan spilles efter
følgende turneringssystemer:
a. Alle-mod-alle
b. Monrads
turneringssystem
c. Nordisk
turneringssystem
d. Schweizer systemet
Den
nye paragraf medfører konsekvensændringer i følgende:
§ 37 Kandidatklassen
2.
afsnit
Nuværende formulering:
Ved
8 deltagere spilles alle mod alle, ellers spilles 7 runder efter Monrads
turneringssystem.
Fremtidig
formulering:
Der spilles 7 runder
efter et af de i § 42 nævnte turneringssystemer.
§ 38 Mesterklassen
2.,
punkt b-5. afsnit
Nuværende formulering:
7-rundes
Monrad-grupper med højest 32 deltagere i hver. Grupperne benævnes M7-løbenr.
5-rundes
Monrad-grupper med højest 16 deltagere i hver. Grupperne benævnes M5-løbenr.
Spillere,
som ikke ved anmeldelsen har oplyst den ønskede turneringsform, placeres i en
af 7-runders Monrad-grupperne.
Spillerne
placeres inden for de enkelte kategorier således at de højest ratede spiller i
første gruppe, de næsthøjest ratede i næste gruppe osv. Et eventuelt
overskydende antal tilmeldte spillere i 8 mands grupperne overføres til
deltagelse i 7 runders Monrad-grupperne.
Monrad-grupperne
sammensættes så store som muligt og så vidt muligt lige store.
Fremtidig
formulering:
7-runders grupper med
højest 32 deltagere i hver. Grupperne benævnes M7-løbenr.
5-runders grupper med
højest 16 deltagere i hver. Grupperne benævnes M5-løbenr.
Spillere, som ikke
ved anmeldelsen har oplyst den ønskede turneringsform, placeres i en af
7-runders grupperne.
Spillerne placeres inden
for de enkelte kategorier således at de højest ratede spiller i første gruppe,
de næsthøjest ratede i næste gruppe osv. Et eventuelt overskydende antal
tilmeldte spillere i alle-mod-alle grupperne overføres til deltagelse i øvrige
grupper.
De under b. og c.
nævnte grupper sammensættes så store som muligt og så vidt muligt lige store,
og der benyttes ét af de i § 42 nævnte turneringssystemer.
§ 39 Basisklassen
2.-4.
afsnit
Nuværende formulering:
Basisklassen
afvikles under følgende turneringsformer:
7-runders
Monrad-grupper med højest 32 deltagere i hver. Grupperne benævnes B7-løbenr.
5-runders
Monrad-grupper med højest 16 deltagere i hver. Grupperne benævnes B5-løbenr.
Spillere,
som ikke ved anmeldelsen har oplyst den ønskede turneringsform, placeres i en
af 7-runders Monrad-grupperne.
I
Monrad-grupperne, der sammensættes så store som muligt og så vidt muligt lige
store, placeres spillerne inden for de enkelte kategorier med de højest ratede
i første gruppe, næsthøjeste i næste gruppe osv.
Fremtidig
formulering:
Basisklassen afvikles
under følgende turneringsformer:
7-runders grupper med
højest 32 deltagere i hver. Grupperne benævnes B7-løbenr.
5-runders grupper med
højest 16 deltagere i hver. Grupperne benævnes B5-løbenr.
Spillere, som ikke ved
anmeldelsen har oplyst den ønskede turneringsform, placeres i en af 7-runders
grupperne.
Spillerne placeres
inden for de enkelte kategorier således at de højest ratede spiller i første
gruppe, de næsthøjest ratede i næste gruppe osv. Et eventuelt overskydende
antal tilmeldte spillere i alle-mod-alle grupperne overføres til deltagelse i
øvrige grupper.
De under b. og c.
nævnte grupper sammensættes så store som muligt og så vidt muligt lige store,
og der benyttes ét af de i § 42 nævnte turneringssystemer.
§ 40 Kvindeklassen
2.
afsnit
Nuværende formulering:
Med
over 8 spillere i klassen spilles efter Monrads system. Med 8 spillere spilles
alle mod alle. Med færre end 8 spillere afgør FU om klassen skal gennemføres,
og FU fastsætter i så fald, hvorledes turneringen skal afvikles.
Fremtidig
formulering:
Med over 8 spillere i
klassen spilles efter et af de i § 42 nævnte turneringssystemer. Med 8 spillere
spilles alle mod alle. Med færre end 8 spillere afgør FU om klassen skal
gennemføres, og FU fastsætter i så fald, hvorledes turneringen skal afvikles.