Skak & seminarier

Dansk Skole Skak og Dansk Skak Union ønsker at udbrede kendskabet til skak blandt lærere - især ved fremstød på seminarier. Formålet er på sigt at styrke skoleskakken. DSS og DSU har derfor dannet en arbejdsgruppe som har brug for flere deltagere. Gruppens arbejde har høj prioritet, og har været annonceret i Skakbladet nr. 6 1999. Det uddybes her.

 

Opgaven

Opgaverne er ikke beskrevet endeligt endnu, men blandt dem vil formentlig være følgende:

  1. Belyse mulighederne for at anvende skak i almindelige skolefag.

  2. Skak kan med held integreres i flere skolefag, og gøre disse mere levende.

  3. Belyse skaks værdi som supplement til andre aktiviteter.

  4. Skaks evne til at udvikle sider hos de unge. En del mennesker har et lidt primitivt syn på skak og forbinder det med rå regnekraft. Det skal frem at skak også kan stimulere andre evner, som f.eks. intuition, planlægning, tålmodighed og koncentration.

    Vise at skak kan være en mulighed for børn og unge som ikke har succes i de traditionelle sportsgrene.

  5. Offentliggøre punkt 1 og 2 i form af artikler, foredrag mm.

  6. Her tænker vi bl.a. på et fagblad som "Folkeskolen" og lokale seminarieblade. Artiklerne bør have en pædagogisk synsvinkel der kan vække læsernes faglige interesse.

    F.eks. var der i "Folkeskolen" nr. 41 (1998) en artikel med titlen "Intuitiv intelligens" som havde møstergenkendelse i skak som udgangspunkt.

  7. Tilbyde skakbegivenheder til seminarier.

  8. Mulighederne er utallige og skal også være det. F.eks. attraktiv turnering mellem studerende. Begynderkursus for studerende (brikkernes gangart!). Eller hvad med at afholde en skoleskakturnering på et seminarium og lade lærere og studerende få et glimt af, med hvilken iver og koncentration børnene kaster sig over spillet?

  9. Vejlede lærere der vil starte skak

  10. Flere steder i landet har lærere med succes fået skak på skemaet på lige fod med f.eks. korsang.

    Det er bestemt en attraktiv måde at køre skoleskak på som DSS/DSU gerne ser breder sig. Lærere der går med disse tanker skal så vidt muligt støttes. F.eks. orienteres om lovgivningen på området, argumenterne for værdien i at have skak som tilbud, udveksling af undervisningserfaring med andre lærere osv. DSS har udgivet en undervisningsvejledning i skak; den er snart 25 år gammel og kan godt trænge til at blive set efter i sømmene.

  11. Indsamle oplysninger om skoleskak i andre lande

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange. Ved at kende niveauet i andre lande kan vi skyde genvej. FIDE har nedsat en kommission "FIDE Chess in Schools Commitee" hvis formål det er at fremme skak i skolen. Komiteen har bl.a. udgivet en bog som argumenterer for skaks kvaliteter. Bogen er ment som et hjælpemiddel til os (skoleskakledere, DSS og DSU) i samtaler med beslutningstagere udenfor skakkredse - f.eks. skoleledere, politikere, idrætsledere. Indtil videre findes bogen desværre kun på spansk. Kommiteen vil selvfølgelig også fremme erfaringsudvekslingen mellem landene. Noget af dette offentliggøres, men der er næppe tvivl om at en del viden går Danmarks næse forbi, sålænge vores kontakt til kommiteen og andre forbund ikke er større.

 

Hvad indebærer det at indgå i dette arbejde?

Der er tale om et stykke pionerarbejde som kan få stor betydning for udbredelsen af skak blandt børn og unge. Man kan ikke forvente resultater "her og nu"; det er et tålmodigt arbejde hvor frugterne først høstes senere. Både hos DSS og DSU er der stor interesse for projektet, og gruppens arbejde prioriteres højt.

Gruppens medlemmer er selv med til at definere og fordele opgaverne. Der vil være gode muligheder for at få opgaver der passer dit temperament. Hvad enten du foretrækker at løse dem fra hjemmet når din tid og lyst er til stede, eller du er til "udearbejde" på seminariet i den direkte dialog med studerende.

Fremstød på seminarier kan nødvendigvis ikke foregå på dem alle. Hvilke seminarier der vil blive arbejdet på er ikke mindst afhængig af medvirken fra lokale skakfolk. At indgå i vores gruppe vil derfor give mulighed for styrke dit lokale skakmiljø.

 

Gruppen bør også have en international kontaktperson. Hans arbejde vil nok adskille sig fra de øvrige deltageres. Dén del af arbejdet indebærer en god kontaktflade til det internationale skakmiljø. For den rette person vil det være en særdeles spændende opgave.

DSS og DSU har tæt kontakt til gruppen og støtter den efter behov. Både hvad angår planlægning og administrative opgaver. Udgifter i forbindelse med arbejdet dækkes efter aftale.

 

Forudsætninger for at deltage

Opgaverne er lidt specielle og blandt forudsætningerne for at deltage i gruppen bør nok være én af følgende:

  1. Uddannet lærer.

  2. Det har mindre betydning om du har haft skoleskak. Du har måske heller ingen planer om at starte skoleskak; derfor kan opgaverne i vores gruppe stadig have interesse.

  3. Kontakt til et seminarie.

  4. En kontakt til et seminarie kan være guld værd. Har du den, bør du fortælle os det. Dette indebærer ikke andet arbejde end blot det at formidle kontakten.

  5. Interesse for at arrangere skakbegivenheder på seminarier

  6. Nogle af opgaverne kræver ikke særlige evner ud i det pædagogiske. Her taler vi om regulærer skakarrangementer som omtalt under opgaverne punkt 4. Har du lysten og modet til at bære skak ind i uvante omgivelser vil du synes om disse opgaver.

  7. Interesse og evne til at se skak i større sammenhænge

Har du evner og lyst til at sætte skak ind i en større sammenhænge bør du overveje at gå med i denne del af gruppen. Hvilke evner gør vi brug af, når vi spiller skak? Kan skak være med til at udvikle menneskelige egenskaber? Er det spørgsmål du stiller dig selv, så diskuter dem med andre nysgerrige gennem gruppen.

 

Status

Tjele Efterskole har rettet henvendelse til forskellige personer og institutioner som forventes at kunne uddybe, hvilke fordele der er ved at undervise i skak. Det gælder bl.a. FIDEs "Chess in School Committee" og American Chess School.

Området "seminarier" er udviddet til også at omfatte pædagogseminarier, da det er ønskeligt at skak bliver en almindelig aktivitet i SFO.
Der er lavet en oversigt over seminarier, og vi vil forsøge at vurdere hvilke der er mest relavante for os. Der vil senere blive rettet henvendelse til skakklubber som geografisk ligger tæt på seminarier, for at få flere folk med når der skal rettes konkrete henvendelser til et seminarie.

Flere lærere rundt i landet kører allerede skak på skemaet under en eller anden form. Der vil i september blive rettet henvendelse til dem for at samle erfaringerne - herunder hvilke ordninger, det fungerer under, og hvilke ønsker, lærerene måtte have.
Robin Jakobsen (se adresselisten) har gennem Storstrøms Amt udbudt et gratis instruktørkursus for lærere. Tilmeldingsfristen er ultimo august.

 

Deltagerliste

Robin Jacobsen, Døllefjellevej 3, 4990 Sakskøbing, tlf./fax. 54 86 42 64

Holger Munkhøj, Ungstrupvej 1 B, 8620 Kjellerup, 86 88 07 27

Henrik Falborg, Tjele Efterskole, Skolevej 2, 8830 Tjele, 86 45 12 11.  Tjele@wwi.DK

Mads Jacobsen, Danmarksgade 90, 9000 Ålborg, 98 12 98 12.   mads.j@get2net.dk

Erik Mouridsen, Norsgade 23C, 8000 Århus C, 86 19 11 85.   e_mou@post11.tele.dk

Primær kontaktperson er i øjeblikket Erik Mouridsen, som også giver yderligere oplysninger.